چکیده:
وجود مرز مشترک، اشتراکات زبانی، مذهبی و فرهنگی میان افغانستان و ایران شرایطی را فراهم کرده که حدود 43 درصد مهاجران افغانستان در کشور ایران سکونت گزینند. از سال 1381 روند بازگشت اختیاری مهاجران افغانستان از سطح جهان به کمک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد آغاز و تاکنون بیش از 2/6 میلیون نفر به این کشور بازگشتهاند. هدف این مطالعه، بررسی سطح و نوع مهارتهای کسب شده این مهاجرین در کشور ایران و درنتیجه امکان اشتغال آنها در کشور افغانستان است. در این راستا با استفاده از دادههای پرسشنامهای به بررسی تاثیر مهاجرت به کشور ایران بر آموزش و کسب مهارتهای نیروی کار افغانستان در بازه زمانی 1396-1381پرداخته شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مهاجرت به کشور ایران بر میزان فراگیری آموزش و مهارتهای نیروی کار افغانستان اثر مثبت و معنیداری دارد. همچنین مهارتهای فراگیری شده توسط مهاجران در بازار کار کشور ایران، سطح سواد مهاجران بازگشته از کشور ایران، فرصتهای فراگیری آموزش و مهارت برای مهاجران در کشور ایران، نوع حرفه مهاجران در کشور ایران و مدت اقامت مهاجران در کشور ایران بر نرخ اشتغال مهاجران بازگشته در بازار کار کشور افغانستان اثرمثبت و معنیداری دارد. براساس یافتههای مطالعه، بین نوع حرفه مهاجران در بازار کار کشور ایران و میزان درآمد آنها، قانونی بودن روند مهاجرت و فرصتهای آموزش و مهارت در کشور ایران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین مهاجرت برای خانوادههای مهاجر درآمدزا بوده و از مهاجرت به کشور ایران راضی هستند و رضایتشان بر تصمیم مهاجرت دوباره به این کشور تاثیرگذار است.
Afghanistan is a country having the most refugees in the world. The existence of a long common border and linguistic, religious and cultural similarities between Afghanistan and Iran has created a situation in which the vast majority of Afghan immigrants (43 %) stay in the Iran. After taking up the process of the voluntary return of Afghan refugees with the UNHCR program, 6.2 million people have returned to the home country since 2002. This study is going to use questionnaire data to examine the impact of immigration to Iran on the education and skills of Afghan labor force during the period of 2002-2017. The research results indicate that immigration to Iran has a positive and significant effect on education and skills of Afghan labor force. Besides, the acquired skills, the level of immigrant literacy, the opportunities for education and skills, the type of profession and the duration of their stay in Iran have a significant effect on the employment rate of returning persons. Also, there are significant relationships between: 1) the type of immigrant profession and income, 2) the legality of the immigration process and the opportunities for education and skills in Iran. It also shows that immigration for migrant households is profitable and they are satisfied with immigration to Iran. Hence their satisfaction leads to immigrate again.