چکیده:
قاچاق میراث فرهنگی دارای ارزش اقتصادی وافری در بازار های داخلی و جهانی است و همواره مورد تهدید افراد و گروههای سود جو بوده است.حجم این معاملات چنان گسترده است که نمی توان ارقام درستی را از آن ارائه داد . هدف این مقاله تجربه زیست شده محقق در شناسایی نحوه معاملات و گردش مالی قاچاق میراث فرهنگی است که نویسنده با روش میدانی تا اندازه ای بتواند که از میزان و تنوع این معاملات سر در آورده و فرایند کشف آن را بر پایه روش های علمی برای کارشناسان ارائه دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد که پلیس امنیت اقتصادی و سایر دستگاه های فرهنگی کشور باید تلاش نمایند که فرهنگ مبارزه با قاچاق میراث فرهنگی جایگزین فرهنگ کاذب حق طلبانه کشف گنج در جامعه گردد. این مهم می تواند به رشد نظارت عمومی جامعه در جلوگیری از معاملات زیر خاکی و مشارکت با پلیس در کشف این معاملات گردد.. از سوی دیگر توجه به قوانین موضوعه کشور در مبارزه با قاچاق میراث فرهنگی ، توجه پلیس امنیت اقتصادی به نحوه برخورد با دانه درشت های سیاسی ، اقتصادی و حقوقی فعال در خرید و فروش میراث فرهنگی ، ارتقاء توان دستگاه های امنیتی و انتظامی در شناسایی و نفوذ در نوع گردش مالی افراد سود جو در معاملات زیرخاکی و در نهایت باید از تعاملات پلیس امنیت اقتصادی با دستگاههای قضایی و نظارتی و اطلاعاتی نام برد که می تواند افزایش میزان خطر پذیری معاملات زیر خاکی تا حد زیادی از قاچاق میراث فرهنگی کشور جلوگیری نماید.
The smuggling of cultural heritage has great economic value in the domestic and global
markets and has always been threatened by profiteers and profiteering groups. The
volume of these transactions is so vast that it is not possible to provide accurate figures. The
purpose of this article is to provide the researchers with a living experience in the field of
smuggling and the financial turnover of smuggling of cultural heritage, which the author
can do in a field method to the extent that they understands the amount and variety of these
transactions. The research results show that the economic security police and other cultural
institutions of the country should try to replace the false rightful culture of anti-trafficking
in the society with the false culture of discovering the treasure in the society. This important
issue can contribute to the growth of general supervision of the society in preventing
underground transactions and partnering with the police in detecting these transactions. On
the other hand, paying attention to the State’s Laws in combating the smuggling of cultural
heritage, concern of the Economic Security Police about the method of countering political,
economic and legal kingpins active in the transaction of the cultural heritage, improving the
abilities of the security and law enforcement organizations in identifying and infiltrating
the type of financial turnover of profiteers in underground transactions and finally, we
should mention the interactions of economic security police with judicial, regulatory and
intelligence agencies that can increase the risk of underground transactions to a large extent,
to prevent the smuggling of the country's cultural heritage.