چکیده:
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در موقعیت گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد جدید قرار دارد و براساس شرایط خاص خود الگوی بومی مناسبی را برای خود دنبال میکند؛ از اینرو کشور بهدنبال راه حلی است که ضمن مقابله با فشارها و تحریمهای اقتصادی به رشد و پیشرفت خود نیز ادامه دهد. براساس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل پیروزی کشور در جنگ اقتصادی تحمیلی است. برهمیناساس مقاله حاضر با هدف تبیین اقتصاد دانشبنیان و الگوی مناسب آن و ارایه راهکارهای اجرایی برای سرلوحه قرارگرفتن آنها توسط مسئولین و ارگآنها، انجام گرفت. در این تحقیق پس از گردآوری نظرات مقاممعظمرهبری و سایر منابع دینی و اسلامی و سایر منابع علمی و اسناد بالادستی با یک رویکرد آمیخته با تحلیل آماری نظرات نمونه 240نفره متخصصین اقتصادی، با استفاده از معادلات ساختاری الگوی اقتصاد دانشبنیان شامل «ملزومات»، «کنشگران»، «زیرساختها»، «ارکان(هسته) اصلی» احصا شدهاست که ارکان اصلی با بار عاملی84/0 بیشترین اثر را در اقتصاد دانشبنیان خواهد داشت؛ بنابراین به متولیان و تصمیمگیرندگان توصیه میشود بهمنظور دانشبنیان کردن امور و بهرهبرداری موثر از دانش و رهایی از اقتصاد نفتی، ضمن توجه به سایر مولفهها ،تمرکز خود را به این ارکان اصلی معطوف کنند.
According to the intellectual system of Iran’s Supreme Leader, following a scientific and localized model can help the country conquer the imposed economic war.Accordingly,the present research aims to explain a knowledge-based economy and an appropriate model, along with providing executive strategies to be followed by authorities and organizations.Theresearch has presented amodel for a knowledge-based economy by collecting the viewpoints of the Supreme Leader and other religious and Islamic resources and scientific references.A mixed approach was used by statistical analysis of asample of 240economic experts using structural equations.The main factors included (1)requirements, (2)activists,(3)infrastructures, and(4)main pillars(cores).The requirements included directors, goals, fundamentals and strong value bases, culture creation.and supportive culture,changing paradigms and strategic approaches,a strong and continuous relationship between universities,institutions,and industry, and creating a competitive environment and valuing competitiveness.Moreover,activists consisted of knowledge-related or learning individuals, knowledge-oriented and learning family,informative and knowledge-oriented society, knowledge-based and entrepreneur universities and research institutions, knowledge-based and entrepreneur government.The infrastructures also included a flexible andknowledge-based economic motivation regime and institutional system, information and communication technology(ICT), knowledge firms.and knowledge-based organizations,knowledge industries.and knowledge-based industries,and growth centers,and science.and technology parks.and cities.The main pillars also included knowledge management, science, technology,study,and research and development(R&D)management, human resource development.and education,learning.and being learner,innovation,and entrepreneurship.The results indicated that the main pillars,having a factor loading of 0.84,had the most impact on the knowledge-based economy.Therefore,authorities and decision-makers are recommended to focus on these main pillars,while paying attention to other factors,to make the systems more economic-based and to exploit knowledge effectively and to get rid of the oil-based economy.
خلاصه ماشینی:
هر ملتي، تاريخچه خاص خـود را دارد و نهادهـا و سـاختارهاي خـاص هـر ملـت بـه سيسـتم ملـي خـود يـک شخصـيت ممتازميدهد (لاندوال ١ وهمکاران ،٢٠٠٨) ايران نيز در حوزه اقتصـاد، بحـث علـم و دانـش داراي شرايط خاص خود بوده و هست ، درخصوص شـرايط کلـي و خـاص اقتصـاد و وضـعيت اقتصاد دانش بنيان و تشريح دقيق مسائل مرتبط ميتـوان بـه ايـن مـوارد اشـاره کـرد: رشـد اقتصادي کشور برابر اهداف چشم انداز و برنامه ي ٥ساله توسعه بايد به ٨درصد ميرسيد که برابر آمارهاي رسمي اعلام شده توسط صندوق بين المللي پول ، از سال ٢٠١٤ تا٢٠١٩ به جز ٢٠١٦ (بيش از٨ درصد) بقيه سال ها بين منفي ٦ تامثبت ٤ در نوسان بوده اسـت ؛ بـه عنـوان مثال در سال ١٣٩٧ حدود ٣/٩- درصد و در سال ١٣٩٨ نيز بيش از منفي٦ درصد بوده اسـت و پيش بيني ميشود در سال ٢٠٢٠ (١٣٩٩) نيز منفي ولي رشد اندک را تجربه کند (صـندوق بين المللي پـول ،٢٠١٩).
افقهي و همکاران (١٣٩٢) در تحقيقي با عنوان «الگـوي توسـعه صـادرات خـدمات بـا فناوري بالا در جمهوري اسلامي ايران » به اين نتيجه رسيدند که الزامات پايه که دربرگيرنده سه عامل اصلي سرمايه انساني، آمـادگي فناورانـه و زيرسـاخت هـا مـيباشـد، اثـر الزامـات رقابت پذيري و کارايي که دربرگيرنده ٦ عامل اصـلي بنگـاه هـا، صـنايع و فراينـد پشـتيبان ، نهادها، عوامل خارجي، شرايط بازار و دسترسي بازار ميباشد و نهايتا اثر الزامات ماندگاري که دربرگيرنده سه عامل ماندگاري، نوآوري در خدمات و توانمندسازي در بازار مـيباشـد، بر توسعه خدمات با فناوري بالا که يک عامل مهم در اقتصاد دانش بنيان ميباشد، بـه ميـزان قابل توجهي ارتباط پيدا ميکند و نقش اساسي دارد و با اين سه عامل اصلي يک تابع خطـي 67 1 .