چکیده:
زمینه و هدف: پلیس راه مهمترین حلقه از زنجیره سازمانهای ایمنی، نقش اصلی را در مدیریت صحنة تصادف به عهده دارد. هدف پژوهش پیش رو بررسی جایگاه پلیس راه در مدیریت حوادث ترافیکی جاده ای محدوده فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران می باشد. روش: روش تحقیق از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و نخبگان حوزه تصادفات بوده که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، جامعه محدود به تعداد 180 نفر مشخص گردید. در تحقیق حاضر برای بررسی رابطه بین جایگاه پلیس راه با مدیریت حوادث ترافیکی از ضریب همبستگی پیرسون و بهمنظور ارزیابی سطح هماهنگی پلیس راه با دستگاههای ذیربط از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. یافته های تحقیق: نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد فرضیه اصلی و هر سه فرضیه فرعی تایید گردند. ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده به ترتیب برابر 323/0، 299/0، 349/0 و 311/0 است. نتایج: مروری بر تصمیم سازی های صورت گرفته موید این مطلب است که به دو اولویت مدیریت پیش بینی و مدیریت پیشگیری از سوانح ترافیکی کمتر توجه شده است. در بی توجهی به دو مقوله مدیریت پیش بینی و مدیریت پیشگیری از سوانح ترافیکی همین بس که تعداد منابع علمی در این دو حوزه به تعداد انگشتان دو دست نیز نمی رسد. لذا جهت کاهش تلفات ترافیکی در سال های آتی می بایست مسئولین به دو بند مغفول مانده مدیریت پیش بینی و پیشگیری از سوانح ترافیکی توجه بیشتری داشته باشند.
Background and Aim: The purpose of this study is to investigate the position of traffic police in the management of road traffic accidents in the area of the Special Disciplinary Command in the west of Tehran province. Method: The research method is quantitative in nature, applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population included managers and elites in the field of accidents. Using the Georgian and Morgan table, the population was limited to 180 people. In the present study, Pearson correlation coefficient was used to investigate the relationship between traffic police position and traffic accident management and to evaluate the level of traffic police coordination with relevant devices, a one-sample t-test was used. Findings: The results of the research show that the main hypothesis and all three sub-hypotheses are confirmed. The obtained Pearson correlation coefficient is 0.323, 0.299, 0.349 and 0.311, respectively. Results: A review of the decisions made confirms that less attention has been paid to the two priorities of traffic management and traffic accident prevention management. In ignoring the two categories of forecasting management and traffic accident prevention management, it is enough that the number of scientific resources in these two areas does not reach the number of fingers on both hands. Therefore, in order to reduce traffic losses in the coming years, the authorities should pay more attention to the two neglected clauses of traffic accident forecasting and prevention.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب فوق محقق به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که پلیس راه در مدیریت حوادث ترافیکی جاده ای فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران چه جایگاهی دارد؟ پیشینه و مبانی نظری کشفی و امیری (١٣٩٧) پژوهشی را با عنوان الگوی مدیریت صحنه تصادف با تأکید بر کاهش تلفات بعد از سانحه انجام داده اند.