چکیده:
این مقاله به بررسی پیشآیندهای مدیریت کیفیت فراگیربرپایه پذیرش فن اوری وکار تیمی با استفاده از پژوهش ترکیبی (ترتیبی- تبیینی) میپردازد. در این نوع پژوهش جمعآوری و تحلیل دادههای کیفی وکمی در یک مطالعه ی واحد در دو مرحله ی جداگانه انجام میشود. در این مقاله، با مطالعه ی ادبیات پژوهش، متغیرهای پژوهش شناسایی شده و نتیجه در قالب مدل مفهومی ارائه شده است. جامعه اماری در بخش کمی اعضای هیات علمی استان فارس می باشد که شامل 2320 نفر می باشند که با استفاده از جدول مورگان 253 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به صورت نمونه انتخاب شده اند . به منظور تبیین بیشتر و بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 14 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند وبه صورت گلوله برفی انجام شده است.. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص ابعاد پذیرش فن اوری ،کارتیمی و مدیریت کیفیت فراگیر ، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری (تایید خبرگان ) و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ بترتیب با مقادیر 0.712و0.749 و 0.728سنجیده شده است مدل مفهومی تحقیق با استفاده از دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهرهگیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد تعهد ، اعتماد، مسوولیت پذیری ، برخورد سازنده مربوط به کار تیمی بر مدیریت کیفیت فراگیرتاثیرگذار هستند. سودمندی ادراک فن اوری ، فرهنگ رفتار با فن اوری سهولت ، نگرش به فناوری تاثیر بسزایی در مدیریت کیفیت فراگیر دارند
This paper examines the implications of inclusive quality management based on technology adoption and teamwork using combined (sequential-explanatory) research. In this type of research, qualitative and quantitative data are collected and analyzed in a single study in two separate stages. In this paper, by studying the research literature, the research variables are identified and the results are presented in the conceptual model. The population of the study consists of 2320 faculty members in the Fars province. 253 individuals were selected using cluster sampling method using Morgan table. In order to better explain the results and to reveal the neglected cases in the quantitative phase, 14 in-depth qualitative interviews were conducted using purposeful sampling and snowballing. Cardiometry and Total Quality Management, a researcher-made questionnaire whose validity was measured by confirmatory factor analysis as well as face validity (expert approval) and reliability by Cronbach's alpha coefficients of 0.712, 0.749, and 0.728, respectively. Data were collected through questionnaires and descriptive statistics techniques Structural equations have been analyzed during and modeled. Findings and findings showed that commitment, trust, responsibility, and constructive approach to teamwork influence overall quality management. Benefits of technology perception, ease of technology culture, attitude to technology have a significant impact on total quality management
خلاصه ماشینی:
ابزار جمع آوری داده ها در خصوص ابعاد پذیرش فن اوری ،کارتیمی و مدیریت کیفیت فراگیر ، پرسش نامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری (تایید خبرگان ) و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ بترتیب با مقادیر ٠,٧١٢و٠,٧٤٩ و ٠,٧٢٨سنجیده شده است مدل مفهومی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته اند.
زیرا این مؤسسات مکانی هستند که در آن برپایه آموزش و یادگیری در کار تیمی ، مدیریت کیفیت در عمل مورد نظر خواهد بود و این امر از طریق کشف ، انسجام ، کاربرد، پژوهش ، وپذیرش کار تیمی وفناوری حاصل می آید ( ٢٠١٦, Idil et (al اگرچه دانشگاه ها و دیگر مؤسسات پژوهشی ودانش افرین هدفشان توسعه و گسترش دانش مابین اعضای هیات علمی و بطور کلی میان دانش پژوهان است .
در این پژوهش ،میزان تاثیر گذاری پذیرش فن اوری اعضای هیات علمی وکار تیمی برپایه پژوهش ترکیبی در مدیریت کیفیت فراگیر مورد بررسی قرار می گیرد تا برای مشارکت روحیه اعضای هیات علمی کارامد ، راهکاری را ارائه گردد که در حین اجرائی و کاربردی بودن قادر باشد همراه و هم سو با اهداف و سیاست های کلان موسسات اموزشی به نیازی اساسی حوزه سرمایه انسانی به ویژه در ابعاد مهارت های اجتماعی ، کار گروهی، اخلاق مسوولیت پذیری و مدیریت منابع انسانی پاسخ گو باشد .
Ahmadi E ,Shayan jahromi A,Zaree,(2012), On the Relationship between Total Quality Management and Empowerment and Performance Evaluation Volume 3, Issue 10, Spring 2012, Page 35-54[in Persian] .