Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش شهروندی

نویسنده:

(8 صفحه - از 22 تا 29)

خلاصه ماشینی:

"در حقیقت این‌ پرسش مطرح است که چه نوع آموزشی را باید آموزش شهروندی دانست و چگونه آموزش‌ شهروندی به پرورش مطلع و آگاه‌ از اصول اخلاقی و سیاسی منتهی می‌شود که یک نظام مردم‌سالاری بر آن استوار است؟ در این‌جا امکان پرداختن به دیدگاه‌های‌ مختلف نظری از منظر سیاسی و اجتماعی‌ در خصوص اخلاق مدنی و فرهنگ‌ شهروندی نیست و در ادامه،فقط زمینه‌های‌ بحث‌انگیز و مورد منازعه در موضوع آموزش‌ شهروندی را به اختصار بیان می‌کنیم. از دیگر مهارت‌هایی که آموزش و یادگیری آن‌ها در پرورش شهروندانی فعال‌ مؤثر است،می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تقویت شیوه‌های همکاری و کار گروهی تصمیم‌گیری به شیوهء شورایی توانایی بخشیدن به افراد برای استدلال و نقد کردن تقویت مهارت‌های مؤثر ارتباطاتی مدیریت مشترک فعالیت‌ها و کارهای‌ محلی درگیر شدن در کارها و فعالیت‌های‌ محلی تقویت گفت‌وگو و مهارت‌های مشارکتی اجتماع‌گرایان که ایده‌آل‌های آن‌ها با تفاوت‌هایی موردتوجه گرایش‌های‌ سیاسی،همچون«راست‌های جدید محافظه‌کار6،چپ‌های جدید و یا برچسب‌های اجتماعی سیاسی مثل«راه‌ سوم»7(نگاه کنید به:گیدنز 1994 و 2000)نیز قرار گرفته است،در بحث‌ شهروندی تأکید بیش‌تری بر«وظایف»دارند تا حقوق و از تأکید فزاینده‌ای که دولت‌های‌ رفاه غربی و بخصوص لیبرالیسم سیاسی بر فردگرایی افراطی و«حقوق»شهروندان‌ دارند،انتقاد می‌کنند. سپس از وظایفی همچون پرداخت مالیات، خدمت نظام وظیفه(اجباری و احتیاط)پیروی از قوانین رسمی‌ کشور،نشان دادن تعهد و وفاداری به‌ ارزش‌ها و آرمان‌های اجتماع سیاسی، مشارکت برای بهتر ساختن کیفیت‌ زندگی سیاسی و مدنی و ارائهء انتقادات‌ سازنده نسبت به شرایط زندگی‌ سیاسی و مدنی را می‌توان از جمله‌ وظایف شهروندی مسؤول دانست دانش‌آموزان می‌خواهند،قواعد و هنجارهایی را که ضمن شرکت در چنین‌ بحث‌هایی می‌باید دنبال کنند،خود بسازند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.