چکیده:
شبکه معابر تاثیر بسزایی در توسعه کالبدی-فضایی سکونتگاهها دارند، به شرطی که از آنها بهینه و مطلوب استفاده شود. نبود طرح جامع و منسجم برای طراحی معابر سکونتگاههای روستایی شهرستان شاهین شهر و میمه، زمینه را برای در هم تنیدگی ساختارهای روستایی، عدم نظم در ساماندهی شریانهای درون ساختی و عدم تناسب معابر با کاربریهای هم طراز آن زمینه را برای مشکلات مختلف در روستاها ایجاد کرده است که نیازمند شناخت عوامل و استانداردهای موثر و راهکار عملیاتی برای ایجاد معابر مناسب میباشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین مهمترین عوامل موثر در طراحی شبکه معابر روستاها و اولویت بندی آنها از منظر مدیران روستایی شهرستان شاهین شهر و میمه بوده است. پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق، توصیفی-تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات به روش پیمایشی و پرسشنامهای بوده است. جامعه نمونه 86 نفر بوده که شامل (30) نفر مسئولین مرتبط با مسائل روستایی در سطح شهرستان (متخصصان و اساتید دانشگاهی)، دهیاران (14نفر) و شوراهای اسلامی روستاها (42 نفر) بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آمار استنباطی همچون آزمون T تک نمونهای توسط نرم افزار SPSS22 انجام شده است. نتایج برگرفته از تجزیه و تحلیل آماری بیانگر این مطلب است که بکارگیری هریک از معیارهای پنجگانه در طراحی شبکه معابر روستاهای مورد مطالعه مطلوب بوده است ولی شدت مطلوبیت برخی از عوامل بیشتر از بقیه بوده است. براساس نتایج تجزیه و تحلیل آزمون T تک نمونهای «عرض شبکه معابر» با مقدار T(123/3) و «سطح و پوشش شبکه معابر» با مقدار T (874/2) بیشترین تاثیر را در طراحی شبکه معابر روستاهای مورد مطالعه از دیدگاه مسئولین روستایی داشتهاند و همچنین«الگوی ساخت معابر» با مقدار T(785/1) و «معماری و سیمای شبکه معابر» با مقدار T(654/0) در آخرین رتبه قرار داشتهاند در واقع وضعیت بکارگیری آنها نسبت به سایرین نامطلوبتر بوده است.
The network of passages has a great impact on the physical-spatial development of settlements, provided that they are used optimally. The lack of a comprehensive and coherent plan for the design of rural roads in Shahinshahr and Maymeh counties has created the ground for entangling rural structures, the disorder in the organization of inside arteries, and the incompatibility of the passages with its similar uses in the villages, that requires recognizing effective standards and operational solutions to create the right avenues. This study aimed to determine the most important effective factors of rural road network design and prioritize them from the perspective of rural managers of Shahinshahr and Maymeh counties. The present study was descriptive-analytical in terms of method, which was conducted by the survey method and using a questionnaire. The sample population was 86 people, which included 30 officials related to rural issues in the city (specialists and university professors), There were 14 village governors and 42 Islamic village councils. Data analysis was performed using inferential statistical methods such as a one-sample T-test by SPSS 22. The results obtained from the statistical analysis indicate that the use of each of the five standards in the design of the network of roads in the studied villages has been desirable, but the intensity of the desirability of some standards has been higher than others. Based on the results of the analysis of the one-sample T-test, the standards of "width of the road network" with the value of T (3.123) and "level and coverage of the road network" with the value of T (2.874) have the greatest impact on the design of the road network of the villages. They have studied from the point of view of rural officials. Also, the standard of "road construction model" with T value (1.785) and "architecture and appearance of the road network" with T value (0.654) is in the last rank. Their employment status has been more unfavorable than others.
خلاصه ماشینی:
عوامل موثر بر طراحي و توسعه شبکه معابر از منظر مديريت روستايي (محدوده مورد مطالعه : سکونتگاههاي روستايي شهرستان شاهين شهر و ميمه ) سيد رامين غفاري، دانشيار گروه جغرافيا، دانشگاه پيام نور، شاهين شهر، ايران تاريخ دريافت : ٩٩/٥/٣٠ تاريخ پذيرش: ٩٩/٧/٢ چکيده شبکه معابر تاثير بسزايي در توسعه کالبدي-فضايي سکونتگاهها دارند، به شرطي که از آنها بهينه و مطلوب استفاده شود.
هدف از مطالعه حاضر تعيين مهمترين عوامل موثر در طراحي شبکه معابر روستاها و اولويت بندي آنها از منظر مديران روستايي شهرستان شاهين شهر و ميمه بوده است .
براساس نتايج تجزيه و تحليل آزمون T تک نمونه اي «عرض شبکه معابر» با مقدارT (٣/١٢٣) و «سطح و پوشش شبکه معابر» با مقدار T (٢/٨٧٤) بيشترين تاثير را در طراحي شبکه معابر روستاهاي مورد مطالعه از ديدگاه مسئولين روستايي داشته اند و همچنين «الگوي ساخت معابر» با مقدار T (١/٧٨٥) و «معماري و سيماي شبکه معابر» با مقدارT (٠/٦٥٤) در آخرين رتبه قرار داشته اند در واقع وضعيت بکارگيري آنها نسبت به سايرين نامطلوبتر بوده است .
Assessing the feasibility of land use in the implementation of the Rural Master Plan (Case study: Zanjan city), Journal of Space Geographical Journal, No. 6, No. 22, pp.
Roads and Diversifi cation of Activities in Rural Areas: A Cameroon Case Study, development policy review, Volum 33, Issue 3.