خلاصه ماشینی:
"تمرین مشارکت د رمدرسهها مستلزم تحول د رشیوههایمدیریت،تحول محتوای برنامۀ درسی،تحول سطح تواناییهایدانشآموزان،تحول در مناسبات بین معلمان و دانشآموزان و بالاخرهتحول در محیط فیزیکی کلاس درس است.
شوراها و مجلسهای دانشآموزی این امکان رابه دانشآموزان میدهند که سواد سیاسی خود را افزایش دهند،عزت نفس خود را بالا ببرند،مهارتهای اجتماعیشان را توسعهدهند،شرایط و وضعیت محیط تحصیلی خود را بهبود بخشند ودلایل اتخاذ انواع تصمیمات از سوی مدیران عالیتر در مدرسههارا،از نزدیک درک کنند.
در مقاله اول به اهمیت و نقش مشارکت آفرین آیینهای مربوطبه سور و سوگ جمعی در تقویت پیوندهای اجتماعی و تحکیم هویتجمعی اشاره شده است.
به علاوه به نقش این شوراها در تقویت سرمایه اجتماعی در جوامعشهری روستایی ایران،تقویت مشارکت و توانمندسازی مردم ساکنشهرها و روستاها توجه شده است.
در مقاله چهارم بر نقش شوراهای اسلامی در افزایشاحساس تعلق اجتماعی و به دنبال آن مشارکت در توسعه منطقهای وبالاخره تقویت فرآیند توسعه ملی تأکید شده است."