چکیده:
این پژوهش، کوشیده است محدوده فقهی ـ حقوقی نفقة زوجه را مشخص کند. طبق اصل 167 قانون اساسی در مواردی که قانون درباره حکم مسئلهای اجمال یا سکوت کرده باشد باید حکم مسئله مورد نظر از منابع فقهی و نظر فقها استخراج شود. در ماده 1107 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران موارد نفقه زوجه به نحو تمثیلی شمرده شده است، اما درباره تعیین محدوده هزینههای تحصیلی و درمانی وی، صراحت یا حتی بیان ضمنی وجود ندارد. در این راستا با بررسی نظریات فقهی در خصوص نفقة زوجه، این نکته را اثبات میکنیم که نفقه افزون بر مواردی همچون خوراک، پوشاک و مسکن، مواردی مانند هزینههای تحصیلی و درمانی زوجه را نیز در بر میگیرد. البته در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی طبق روال متعارف و معمول، نظر مشهور ارجح است. از اینرو با توجه به شرایطی که ضمن پژوهش مطرح میگردد هزینههای یاد شده بهطور مشروط جزو نفقه زوجه محسوب میشوند نه بهطور مطلق، بر خلاف سایر موارد متعارف در نفقه.
Abstract This study sought to determine the scope of legal and jurisprudential aspects Nfqh wife. According to Article 167 of the constitution in cases where the law is silent about the sentence or brief question must issue a warrant to be derived from legal sources and according to the jurists. Article 1107 of the Civil Code of the Islamic Republic of Iran analogy is considered to be the wife's alimony, but he set the range for the costs of education and health, explicitly or even implicitly there. So to extract the sentence should refer to the sources of Islamic law and doctrine. In this context, by examining legal opinions on the Nfqh wife, it proves that maintenance In addition to items such as food, clothing and housing, such as education and health costs as well as the wife. Of course there are differences of opinion on this issue, but as always conventional, popular opinion is preferred. Thus, according to the study presented conditions that have been conditionally costs are not absolutely the wife's alimony, unlike other conventional alimony.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، زماني که همسران با هم عقد نکاح را منعقد کردند و نزديکي محقق نشده باشـد اگـر زوجه بيمار شود اعم از بيماري معمولي و متعارف ، مثل سرماخوردگي يـا بيمـاري صـعب العـلاج ، مثل سرطان و اعم از اين که پيش از عقد (در منزل پدر) يا بعد از عقد (که باز هم زوجـه در منـزل پدري است ) به آن بيماري مبتلا شده باشد، از نظر شـرعي و قـانوني زوج مسـئوليتي در پرداخـت هزينه هاي درماني زوجه به عنوان نفقه ندارد مگر اين که از نظر اخلاقي و از باب احسان اين کار را بکند زيرا چنان که بيان شد علماي اماميه معتقدند اگر زوجه بعد از اجـراي عقـد، مـدتي در خانـۀ پدرش ماند و از شوهر خود مطالبۀ نفقه کرد (چه براي هزينه هاي درماني و چه هزينه هـاي ديگـر) زوج ملزم به پرداخت آن نيست ، چون شرط وجوب انفاق زوج به زوجه ، دخول است .
پس با وجود اين ، آيا مي توان گفت زوج بايد اين هزينه هاي درماني را از باب انفاق بـه زوجه بپردازد؟ در پاسخ بايد گفت خير، هر چند در اين فرض نزديکي محقق شده است ، تحقـق نزديکـي بـه عنوان شرط ثبوت نفقه ، قضيه اي عام است که با فتواي امام خمينـي مبنـي بـر ايـن کـه هزينـه هـاي درماني غير متعارف مشمول نفقۀ زوجه نميشود، تخصيص ميخورد.