چکیده:
بخش مهمّی از تاثیر شعر، وابسته به موسیقی کلمه و لفظ هاست. آنچه که موجب ایجاد موسیقی در زبان شعر میگردد، "تکرار" است. گروه موسیقایی، عواملی از جمله وزن، قافیه و ردیف میباشد، که زبان ادبی را از زبان معمول و هنجار به یاری آهنگ و توازن جدا میسازد. سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمّدعلی بهمنی از غزل سرایان به نام معاصر هستند، که در وزن غزل نو تحوّلات بنیادینی ایجاد نمودند. این پژوهش بر آن است، تا علاوه بر گروه موسیقایی در غزل نو، تغییر و تحوّلات مذکور را با تکیه براشعار این غزل سرایان، مورد بررسی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
از اين روست که سروده هاي او از مجموعه ي «رستاخيز» به بعد، ـ خطي زسرعت و آتش ، دشت ارژن ، يکي مثلا" اينکه ، رنگ و بويي کاملا متفاوت دارد و مي توان گفت که آخرين غزل مجموعه ي «رستاخيز» نقطه ي عطف سيمين در کار تغيير وزن هاي عروضي به شمار ميرود: (دهباشي،١٣٨٣: ٢٥٤) از بوته ي خوش بوي گل پر من ديده ام رنگين کمان را خنديده در ذرات باران من خوانده ام رازي نهان را در دفتر سبز بهاران تغيير فصل بي بري را سر سبزي و بارآوري را حس کرده انگشتان سردم در برگ جوش شاخ ساران کنکاش سرخ لاله ها را در خلوت خاموش صحرا ديدم که دارد داستان ها از چاره جويي هاي ياران آن دانه خاکي چو بودا پوسيدن تن را پذيرا از ساقه ي نورسته فردا چون خود پديد آرد هزاران من ديده ام جبر زمـان را نابودي فرسودگان را ناديده بگذشتند اما از ديدنيها ديده دارن از راستي در گونه ي گل رنگين شود خون تکامل اما دروغين است و رسوا سرخاب اين صورت نگاران از بوته ي خوش بوي گل پر از پونه ي شاداب نوبر آيا توان گفتن پيامي با کرم هاي گنده زاران ؟ اي روز خوب آفتابي با آسماني پاک و آبي آخر بگو کي ميشتابي تا مرز اين شب زنده داران (بهبهاني،١٣٨٤: ٤٧٨) وزن غزل بالا، مستفعلن مستفعلن فع / مستفعلن مستفعلن فع است .