چکیده:
هدف از انجام این مقاله، معرفی تحولات اجتماعی و رویدادهای اساسی ایجاد شده در جامعهی ایران، پس از به قدرت رسیدن صفویان از دیدگاه یکی از سخنوران نامی این عصر به نام کلیم همدانی است که با بررسی اشعار او میتوان دریافت که شئون مختلفی از زندگی ایرانیان، از جمله فرهنگ، ادب، هنر و بسیاری دیگر از اصول و نگرشهای ارزشی دیرینه و رایج در این سرزمین، دگرگون شده و در بسیاری از موارد به ضدّ ارزش بدل گشتهاند.
هدف ثانی آن است که با بررسی اشعار این شاعر و دنبال کردن مسائل اجتماعی در شعر او، در یابیم که کلیم در روزگار رواج «سخنفروشی»، قصد اندوختن ثروت و دریافت صلات بیکران داشته و از زمرهی شاعرانی است که بر پایهی اغراق و غلّو، «گوهری درّ لفظ دری» را نثار بیادراکان خالی از معرفتی کرده که خواهان ستایش خود یا دیگران بودهاند؟ یا برای رنجها و دردهای مشترک انسانی اهمیت قائل بوده و دیده بر دیدار مصائب و آلام همنوعانش نبسته است؟ و اینکه آیا او رسالت شاعری خود را در بیان حقایق اجتماعی ادا کرده است؟ که در خواهیم یافت؛ جامعهی انسانی و دردهای مشترک بشری از دید و نگاه تیز بینانهی او پنهان نمانده و به طرق مختلفی از آنها سخن گفته است و در این نوشتار برآنیم تا با جستار در اشعار وی که ملقب به «خلاقالمعانی ثانی» است، شرایط اجتماعی خاص عصر صفوی را معرفی نماییم. بعد از این بررسی خواهیم دید که تشنج، ریا، تحقیر شریفان، بی اعتباری سخنوری، جلای وطن و مهاجرت به هندوستان، شش شیوه و شکل از اوضاع و احوال اجتماعی عصر صفوی است که در اشعار وی بازتاب دارد.
This paper aims at introducing social reforms and major events in Iran's society in the time of Safvaid Dynasty through the looking glass of a well-known Iranian orator, Kalim-e Hamedani. Safavaid Kings were responsible for altering in values respected by Iranian culture and believes from different aspects. Principles in culture, manners, art, traditional and common values not only had to be shifted, but also in some cases upturned and considered as anti-value. The secondary aim of this investigation is to study the poems of Kalim-e Hamedani and searching for social norms in his time. Studying his poetry, the researcher strives to know if his verse has ever been used to approve or admire the rulers of his time or his oratory skill in Dari dialect, which is based on overstatement and exaggeration, ever turned to an instrument to receive praise and tribute for himself or kin. The paper tries to find how the pains and troubles of poet's fellow citizens have been considered, as well as underscoring his poetic responsibility to express social concerns. The results show that he had had sharp eyes to see common anxieties of human beings and had uttered his objections in many different ways. This investigation aims at studying his poetry from different perspective and reveals the special situation of his dynasty in his poem which is known as Khalaghol Maani Saani (innovator of the meanings, the second). The results show that social situation in Safavid Dynasty has echoed in seven ways criticizing the common worries and pains of this period of time.