چکیده:
یونگ برخلاف فروید، که صرفا علیّتگرا بود، بر غایتگرایی نیز به عنوان اصلی مهم در روند تکامل روان آدمی تاکید میورزید؛ یعنی، او ضمن توجّه به گذشته، حال و آینده را نیز در رشد روان و گسترش شخصیّت انسان بسیار موثّر میدانست. وی همچنین با پیش چشم داشتن اهمّیّت خودآگاه و ناخودآگاه فردی، التفات ویژهای به ناخودآگاه جمعی و کهنالگوها داشت. در پرتو چنین نگرش روشنبینانهای بود که کهنالگوی تفرّد را به عنوان یکی از مباحث محوری روانشناسی تحلیلی مطرح کرد و شرط رسیدن به یگانگی بنیادین را ایجاد هماهنگی میان ساحتهای خودآگاه و ناخودآگاه، و معطوف شدن توجّه «من» آگاه برای تعامل سازنده با عناصر ناخودآگاه قلمرو روان؛ یعنی آنیما، آنیموس، سایه، پرسونا، پیر خردمند و خویشتن میدانست. تحلیل روانشناختی رمان، برآیند درهمآمیزی روانشناسی و ادبیّات است و واکاوی داستان ازاین منظر، مشاهدۀ وجوه ناپیدای آن را در افقی وسیعتر میسّر میسازد. ازآنجاییکه رمان به هادس خوش آمدید، متنی با قابلیّتهای ذاتی لازم برای پذیرش چنین تحلیلی است، نگارنده با روش توصیفی - تحلیلی بر مبنای دیدگاه یونگ روند فردیّتیابی شخصیّتهای محوری آن را مورد ارزیابی و نقد قرار داده است. نتیجۀ تحقیق ناظر برآن است که در موقعیّت تبآلود جنگ با پیامدهای ویرانگر آن و تعدّی توامان خودی و بیگانه به حریم حرمت زنان و در کنار آن حاکمیّت ناروای برخی از انگارهها و خرده فرهنگهای طایفهای همچون تابوپنداری بروز ابتداییترین نیاز انسانی (عشق)، ترجیح فرزند پسر بر دختر و... شرایطی رقم میخورد که شخصیّتی مانند یوسف به جای رسیدن به تعادل روانی به قهقرا میگراید و چرخۀ فرآیند فردانیّت برای برخی از افراد (رودابه، شخصیّت اصلی داستان) به دلایل مختلف سترون میماند و اشخاصی چون احسان (نامزد از پیش تعیین شدۀ رودابه) با پاینهادن به عرصههای نبرد برای بلاگردانی از کشور، مرگ و به تعبیری یونگی نوزایی راستین را به –گونه ای دیگر تجربه میکنند و به فراخور شرایط بحرانی جامعه، در ریختاری متفاوت به تمامیّت و کمال میرسند.
Unlike Freud who was totally preoccupied with ‘causality’, Jung focused on‘eventuality’ as an important principle in the development of human psyche. In other words, besides the past and the present, he considered future as an influential factor in the growth and development of human mind and personality. While not losing sight of personal conscious and unconscious, Jung paid special attention to collective unconscious and archetyps. In the backdrop of such an enlightened attitude didhe introduce individuation as one of the pivotal issues in psychology. He regarded the coordination between conscious and unconscious and inclination of the conscious ‘ego’ towards constructive interaction with the unconscious elements of the psyche, i.e. the Anima, the Animus, the shadow, the persona, the old wise man and the self as a pre-condition for the fundamental unity. Psychological analysis of the novel involves the interplay between psychology and literature and the analysis of a story from such a perspective provides the opportunity to observe the invisible aspects of the story from a wider perspective. Since ‘Welcome to Hades’ has the potentials for such an analysis, the present author has examined the process of individuation in its most prominent characters using a descriptive-analytical approach. The results of the study revealed that the simultaneity of the prevalence of certain beliefs with wartime situations along with the internal and external invasions created conditions which prevented the process of individuation for some people (Rudabeh, the main character of the story) from bearing fruits. Some other people like Ehsan experiencedregeneracy by going to war and reacheing perfection and integrity in a different way which was compatible with the critical wartime conditions.