چکیده:
ادبیات و هنر وظایفی دارد که اگر آن وظیفه را انجام دهد، مفهومی کارآمد پیدا می-کند و آن عبارت است از تحلیل رفتار انسان و اجتماع و نشان دادن راهکارهای مثبت به سوی جذب زیباییها. از این منظر، ضرورت تحقیق در ادبیات بین رشتهای بیشازبیش احساس میشود. «اریک برن» بنیانگذار تحلیل رفتار متقابل «بازی» را روانشناسی روابط انسانی معرفی می کند و در نظریه «بازی»ها از کتمان خشم را به «تمبرخشم» با اصطلاح نام میبرد که داد و ستدهای روانی در طول زندگی انسانها منبعث از این نظریه است. این پژوهش«بازی»های «پدریان» و «پسریان» را در تاریخ بیهقی براساس نظریة «بازیهای» «اریک برن» به شیوه توصیفی – تحلیلی کاویده است. یافتهها نشان میدهد که افشای انگیزههای بازیگران، نقش مهم بازیها در شناسایی شخصیتها است. بیش از نیمی از انگیزه های پنهان شخصیت ها برای شروع یک رابطه، داشتن هدف انتقام جویانه و تبهکارانه است و افراد بیشتر در نقش های قربانی و آزارگر و در بسامد کمی به صورت ناجی ظاهر می شوند.
Literature and art have some duties. By discharging of which, they can achieve an efficient concept, and these duties include to analyze human s as communities behaviors and to provide some influent approaching toward beauties attraction. From this point of view, the necessity of searching in the interdisciplinary literature is perfectly felt. Eric Burn, founder of transactional analysis, introduced “Games” as psychology of human’s relationship: he interpreted. Anger cover As anger stamp In his “Games” theory. From which psychological reactions during human’s life are emanated. Present study has considered the “Games” of “Father's" men” and “Son's" men”in Beyhaghis History based on Eric Burns “Games” in descriptive. Analytical method. Exposing actors' motivations is the important role played by characters in identifying characters Obtained results demonstrated that more than half of hidden motivation of characters for initiating a relationship is to have the criminal and revenge purpose. And individuals appears as victims and annoying persons more than saviors
خلاصه ماشینی:
اين نوشتار مي کوشدکه نشان دهد بازيگران تاريخ بيهقي اعم از پدريان و پسريان در ظاهري منطقي با هدفي پنهان اوقات خود را ساماندهي ميکند و براي رسيدن به هدف نقش - هاي خاصي را ايفا مينمايد در اين جا نقش اصلي و کانون آنها، سلطان مشعود غزنوي است .
بازي هاي رواني پدريان در تاريخ بيهقي شحصيت هاي مهم پدريان در تاريخ بيهقي که بر روابط سياسي و اجتماعي جامعه خود تاثيرگذار بوده اند، شامل اشخاصي چون احمد حسن ميمندي، آلتونتاش ، حسنک وزير و علي قريب هستند که که رفتار هريک از آن ها را بر اساس نظريه بازي اريک برن توضيح خواهيم داد.
(استينر، ١٣٩٥: (182 در اين جا خواجه در وضعيت «من خوب هستم ، شما خوب نيستيد» وارد عمل ميشود و به خاطر زنداني بودن ، نقش قرباني را ايفا ميکند و مسعود در نقش ناجي ظاهر ميشود.
(بيهقي، ١٣٨٨، ج ٢: ٤٥٦) بازيهاي بوسهل درباره ي آلتونتاش ناشي از عطش او براي نوازش است حتي اگر در اين راه دست به خودويرانگري بزند١٣ و طبق گفته برن کارهاي خود را بر اساس دوزوکلک استوار ميکند.
از جمله بازيهاي او در تاريخ بيهقي، انتقام گرفتن از حسنک وزير، دسيسه عليه آلتونتاش خوارزمشاه و تشويق سلطان مسعود در بازپس گيري صله هاي اميرمحمد از درباريان است بنابر نظريۀ برن ، در داستان رافضي بودن او، اميرمسعود «ناجي» و بوسهل به سبب اتهام به قرمطي بودن ، نقش «قرباني» را بازي ميکند و افرادي که به او اتهام زده بودند نقش آزاردهنده را بازي ميکنند.