چکیده:
گفتگومندی از ویژگیهای یک متن بالغ و رسا محسوب میشود. در یک متن گفتگومند مخاطب آواهای گوناگون و آرای متناقض و متقابل را در کنار هم دریافت میکند و خود به عنوان عنصری فعال در کنار سایر عناصر سازنده متن وارد کنه متن میشود. در این نوع رمان نویسنده متکلم وحده نیست بلکه در کنار سایر عناصر و خواننده سیر داستان را می سازد. این نظریه را میخاییل باختین از نظریهپردازان تاثیرگذار قرن بیستم در عرصه پژوهشهای علمی ادبی، مطرح نمود. وی رمان را بستری مناسب برای تبلور یک متن گفتگومند میداند. در این پژوهش، رمان کولی کنار آتش اثر منیرو روانیپور، ضمن بررسی ساختار گفتمان زنانه در سبک نویسنده از منظر منطق گفتگویی میخاییل باختین بررسی شدهاست. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی و روش جمعآوری دادهها اسنادی - کتابخانهای است. این پژوهش دریافت که نویسنده با قلمی زنانه به کمک شگردهای مختلف از جمله چرخش زاویه دید و بینامتنیت، دوصدایگی و چند زبانی، یک اثر گفتوگومند و چند آوا را آفریدهاست.
Dialogism is a characteristic of an expressive and mature text. In a dialectic text, the reader receives different sounds and opinions beside each other and enters inside the text as an active element beside other elements those build the text. in this kind of novel the author is not the only speaker and builds the story line beside other elements and the reader. Mikhail Bakhtin is an effective theorist in 20th century who brought up this theory in the scientific-literary research field. He accounts novel as a proper base for appearance of a dialectic text. In this study “Koli Kenare Atash” novel by Moniro Ravanipour is investigated on feminine dialogism structure in writer’s style from the perspective of Mikhail Bakhtin’s dialogism logic. The research method is analytic-descriptive and data collection method is library-documentary. This research found that the writer with feminine writing through various techniques including rotation of point of view, intertextuality, double voiced and polyphony created a dialectic and polyphonic opus. Keywords: polyphonic, novel, dialogism, Bakhtin, feminine dialogism, “Koli Kenare Atash”
خلاصه ماشینی:
تحليل گفتمان زنانه در رمان کولي کنار آتش اثر منيرو روانيپور با رويکرد گفتگومندي ميخائيل باختين 1 مليحه السادات کاشي زاده دانشجوي دکتري رشته زبان وادبيات فارسي، دانشکده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم وتحقيقات تهران ، ايران .
در اين پژوهش ، رمان کولي کنار آتش اثر منيرو روانيپور، ضمن بررسي ساختار گفتمان زنانه در سبک نويسنده از منظر منطق گفتگويي ميخاييل باختين بررسي شده است .
مولفه هاي گفتگومندي که در اين رمان مورد مداقه قرار گرفته است عبارتند از: ١- بينامتنيت ٢- چندصدايي يا گفتار دو سويه ( روزنه دار) الف ) سبک برداري ب ) نقيضه يا پارودي ج ) جدل نهاني ٣- چند زباني اين پژوهش پس از بررسي تکيه بينامتني اين رمان با متون ديگر، مقوله چندصدايي را در حال و هوا و فضاي داستان ، نمود شخصيت ها وگفتگوها و مقوله چندزباني را در زبان عاميانه و ژانرهاي ديگر، واژگان بومي، انواع الحاقي و متوني که منشا آن نويسنده نيست ، جسته است .
articles Asadollahi, Maedeh and Soheila Salahi-Moghaddam, (2015), A Comparative Study of Gypsy Feminist Perspectives by Moniru Ravanipour and Ghobar Dokhtar by Wendy Wales, 8th Persian Language and Literature Research Conference, Institute of Humanities and Cultural Studies, 107-120.
Gorji, Mostafa and Farhad Droudian and Afsaneh Miri, (2012), Discourse Analysis of the Novel "Gypsy by the Fire" by Moniro Ravaniyehpour, Specialized Quarterly Journal of Persian Order and Prose Style Mojuzi, Mohammad and Kobra Chakeri, (2015), A Study of the Element of Pirang in Monroe Ravanipour's "Gypsy Gypsy by the Fire", Proceedings of the 10th International Conference on the Promotion of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, pp.