چکیده:
یکی از ضرورتهای مدیریت سازمانی، افزایش بهرهوری سازمان، در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، با هدف دستیابی به حداکثر بازدهی است. در این زمینه شیوههای مختلفی از جمله طرح روشهای نوین مدیریتی و نوآوریهای سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی نقش مدیریت دانش بر بهرهوری با نقش واسطهای نوآوری در اداره کل آموزشوپرورش استان زنجان میپردازد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامیکارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان است. که با روش تمام شماری، از 200 پرسشنامه توزیع شده، 195 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش جوزف حداد، بهرهوری مورجسون و هامفری و نوآوری وانگ و احمد بود که روایی با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی آن به ترتیب 0/96 ، 0/94 ، و 0/93 محاسبه گردید. تحلیل دادههای پرسشنامهها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی با کمک نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج یافتهها نشان داد که بین مدیریت دانش و افزایش بهرهوری سازمانی با اثر کل بالاتر از 0/4 رابطه معنادار وجود دارد. از طرفی، مولفه نوآوری با ضریب همبستگی 0.712 نقش واسطهای قابل قبولی در افزایش بهرهوری اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان دارد.
O ne of the requirements of today's competitive world is to increase the productivity of the organization in the shortest time and with the lowest cost, with the goal of maximizing returns. In this regard, various methods are used, including the design of modern management techniques and organizational innovations. This research, using descriptive-analytic method, investigates the role of knowledge management on productivity with the intermediate role of innovation in the General Departmant Of Education in Zanjan province. The statistical population includes employees of the General Departmant Of Education in Zanjan province. In a total number of 200 distributed questionnaires, 195 questionnaires were returned. The research instrument consisted of three standard questionnairesv of knowledge management of Joseph Haddad (2006), productivity of Morgerson and Humphrey (2006), and Wang and Ahmed (2004). The validity of the questionnaire was 0.94, 0.94, 0.94, And 0.93 were calculated. Data analysis of the questionnaires was performed using the least squares method with the help of Smart PLS software. The results of this study showed that there is a significant relationship between knowledge management and increase of organizational productivity with total effect higher than 0.4. On the other hand, the innovation component with a correlation coefficient of 0.712 has an acceptable intermediate role in increasing productivity of the General Departmant Of Education Zanjan Province.
خلاصه ماشینی:
در اين رابطه ، مديريت دانش به عنوان ابزار کليدي مديريت قرن جديد، در سازمان ها به ويژه مدارس و مؤسسات آموزشي به عنوان فراهم کننده ي زمينه بازخواني ، ايجاد، پرورش ، تسهيم و تبادل ، ارتقاء سازماندهي ، نگهداري و انتشار دانش در سطح مدرسه به ويژه در سطح کلاس درس خواهد توانست سبب شکل گيري رويکردي جديد شيوه هاي آموزش ، استفاده مؤثر از دانش موجود، آمادگي براي دريافت و استفاده از اطلاعات و دانش نوين در جهت توسعه دانش و فناوري هزارة سوم ، با توان مقابله با تغييرات سريع دنياي اطراف شود(جهانيان ؛ حيدري و يوسفي ، ١٣٩٦: ١٧٣ به نقل از جعفري مقدم ، ١٣٨٢).
اين تحقيق با رويکرد نوآوري و خلاقيت سازماني بدنبال بررسي رابطه مديريت دانش و بهره وري سازمان با نقش واسطه اي نوآوري در اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان است .
سپس با اضافه کردن مولفه واسطه اي «خلاقيت و نوآوري » در مديريت دانش سازماني ، ميزان تاثير اين شاخص و تغييرات حاصله از آن بر بهره وري سازماني آموزش و پرورش ٢٢٦ | مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ١، شماره ٣، زمستان ١٣٩٧ تحليلي و تبيين مي گردد.
368 ٢٣٢ | مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ١، شماره ٣، زمستان ١٣٩٧ شکل ٢- مدل معادلات ساختاري پژوهش بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه ي بين مديريت دانش و بهره وري با نقش واسطه گري نوآوري سازماني در اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان انجام شد.