چکیده:
تنبیه بدنی کودکان به عنوان پدیدهای تاریخی که اشکال گوناگون آن از دیرباز درتمامی جوامع
وفرهنگ های مختلف وجود داشته» متاسفانه هنوز هم جلوه هایی از آن در برخی جوامع از جمله
برخی از مناطق کشور ما امری رایج و متداول است. برخی از منابع روایی و قانونی با تفکیک میان تنبیه
بدنی کودکان موضعی را اتخاذ می نمایندکه درآن برخی از اقسام تنبیه بدنی کودکان تجویز گردیده و
برخی تلاش کردهاند تا ممنوعیت تنبیه کودکان را به عنوان پدیده ی ضدحقوق بشری زیرسئوال برند
ون را به طورکلی یا جزئی انکار نمایند. این درحالی است که در نظام بین المللی حقوق بشر
مدتهاست که تنبیه بدنی کودکان تحت عناوینی نظیر نقض حقوق کودک» خشونت علیه کودکان و
نقض حقوق بشرمنم ومحکوم میشود. در این مقاله سعی شده است پس از تبیین اجمالی مفاهیم
کودک آزاری جسمی وتنبیه بدنی» به جایگاه این موضوع درآموزههای روایی» قانونی و اسناد بین
المللی پرداخته شود تا باشناسایی حدود وثغور ضرورت و شرایط تنبیه بدنی کودکان درراستای
پیشگیری ازآثار وپیامدهای منفی آن» راهبردهای تربیتی را جایگزین آن نماییم. چراکه با اتخاذ
روشهای جایگزین تنبیه بدنی می توان رشد وبالندگی شخصیتی کودک را درجامعه تضمین نمود.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله سعي شده است پس از تبيين اجمالي مفاهيم کودک آزاري جسمي وتنبيه بدني، به جايگاه اين موضوع درآموزه هاي روايي، قانوني و اسناد بين المللي پرداخته شود تا باشناسايي حدود وثغور ضرورت و شرايط تنبيه بدني کودکان درراستاي پيشگيري ازآثار وپيامدهاي منفي آن ، راهبردهاي تربيتي را جايگزين آن نماييم .
مثلا در تعيين مصاديق تنبيه بدني کودک (به عنوان شيوه و راهي براي پرورش و تاديب او و يک رفتار پذيرفتني) و ضرب و جرح کودک (به عنوان يکي از مصاديق آزار) دشوار ميگردد و اين سئوال مطرح ميشود که با توجه به مثال مذکور عنصر مادي اذيت و آزار با عنصر مادي يک عمل غير آن ، مشابه است ، ملاک تعيين يک عمل به عنوان اذيت و آزار چيست ؟ در پاسخ به اين پرسش دو ديدگاه در تعريف کودک آزاري وجود دارد که بر مبناي تعريف موسع از کودک آزاري، تعداد کودکاني که با عنوان «آزارديده »دسته بندي ميشوند به نحو قابل توجهي زياد خواهد شد و بر پايه ي تعريف مضيق از کودک آزاري که موجب کاهش اذيت و آزار کودکان آزارديده ميشود و باعث ميشود تا بسياري از کودکان از حمايت کيفري محروم شوند و در معرض خطر بزه ديدگي مجدد و بزهکاري در آينده قرار گيرند.