چکیده:
وظیفه پیامبر (ص) و امام (ع) ابلاغ پیام الهی است و به همین جهت بسیاری از دستورات صادره از آنان
مستند احکام شرعی قرار گرفته است» اما این شانء تنها شان پیامبر (ص) و امام (ع) نمی باشدء بلکه معصومان
دارای شون دیگری نظیر تطبیق» تفسیرء ولایت» قضاوت و ... می باشند.
در این نوشتار تلاش شده است تا علاوه بر معرفی برخی از شوون معصوم که مورد استفاده فقها قرار گرفته
با تتبع گسترده در کتب فقهی و روایی» مستندات فقها در استنباط برخی احکام فقهی مورد ملاحظه قرار گرفته.
و روشن گردد که برخی از اختلافات فتاوا در میان فقها ناشی از نوع نگرش آنان به جهت صدور روایات
است» و این امر موجب گردیده فقیهی روایتی را ناشی از شان ابلاغ دانسته و حکم مستنبط از آن را حکمی
الهی و ابدی فرض کند و از سوی دیگر مجتهدی همان روایت را ناشی از شان حکومت یا قضاوت دانسته و
آن را حکمی موقتی می پندارد» در نتیجه روایت مزبور را از سنخ روایات فقهی جدا دانسته و مستند حکم
فقهی خود قرار نمی دهد.
استفاده دیگری که فقها از این نوع نگرش به روایات می کنند حل تعارض روایات است.
توجه به جهت صدور روایات و تفکیک آنان از یکدیگر می تواند افق های جدیدی را پیش روی پژوهشگران
این عرصه قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
تاثیر تنوع شؤون معصوم بر استنباط فقها و رفع تعارض روایات 1 امیر صفا حسینی 2 جلال عراقی چکیده : وظیفه پیامبر (ص ) و امام (ع ) ابلاغ پیام الهی است و به همین جهت بسیاری از دستورات صادره از آنان مستند احکام شرعی قرار گرفته است ، اما این شأن ، تنها شأن پیامبر (ص ) و امام (ع ) نمی باشد، بلکه معصومان دارای شؤون دیگری نظیر تطبیق ، تفسیر، ولایت ، قضاوت و ...
در این نوشتار، تلاش شده است تا علاوه بر معرفی برخی از شوون معصوم که مورد استفاده فقها قرار گرفته ، با تتبع گسترده در کتب فقهی و روایی، مستندات فقها در استنباط برخی احکام فقهی مورد ملاحظه قرار گرفته ، و روشن گردد که برخی از اختلافات فتاوا در میان فقها ناشی از نوع نگرش آنان به جهت صدور روایات است ، و این امر موجب گردیده فقیهی روایتی را ناشی از شأن ابلاغ دانسته و حکم مستنبط از آن را حکمی الهی و ابدی فرض کند و از سوی دیگر مجتهدی همان روایت را ناشی از شأن حکومت یا قضاوت دانسته و آن را حکمی موقتی می پندارد، در نتیجه روایت مزبور را از سنخ روایات فقهی جدا دانسته و مستند حکم فقهی خود قرار نمی دهد.