چکیده:
حوادث ترافیکی موتورسیکلت در کشور علیرغم طرح هایی که تاکنون مطرح و به انجام رسیده اند،هنوز، سهمی عمده از خسارات جانی و مالی حوادث ترافیکی را شامل می شود.اما مسئله این است که این حوادث چند بعدی می باشند که بالطبع برخوردهای چند بعدی را طلب می نماید؛امری که در کشور کمتر به آن پرداخته شده است.نمودار ایشیگاوا،تکنیکی در جهت استخراج عوامل موثر بر مشکل می باشند،بنابراین از آنجایی که هدف این پژوهش کاهش حوادث ترافیکی موتورسیکلت در کشور می باشد؛به نظر می رسد که بتوان از نمودار ایشیگاوا در جهت واکاوی علل حوادث ترافیکی موتورسیکلت و نیز ارائه راهکارهای کاربردی و سیاستی در جهت کاهش این حوادث و همچنین استخراج مشکلات مدیریتی که به نظر می رسد کشور در این زمینه نیز در ارتباط با حوادث ترافیکی موتورسیکلت با مشکل مواجه است،استفاده نمود.بر این اساس به سبب اهمیت موضوع این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و نیز مشاهدات ژرف نگر و مصاحبه با خبرگان و موتورسیکلت سواران و با بهره گیری از نمودار ایشیگاوا در تلفیق با طوفان فکری به تحقیق پرداخت.در چارچوب یافته های تحقیق و در ارتباط با آزمون و اثبات فرضیه ها از نمودار ایشیگاوا در علت یابی حوادث ترافیکی موتورسیکلت و نیز ارائه راهکارهایی در جهت کاهش این حوادث استفاده و همچنین به مهمترین آسیب های جدی وارده بر مدیریت حوادث ترافیکی موتورسیکلت در کشور اشاره شد.
خلاصه ماشینی:
نمودار ايشـيگاوا،تکنيکي در جهـت استخراج عوامل موثر بر مشکل مي باشند،بنابراين از آنجايي که هدف اين پژوهش کـاهش حـوادث ترافيکـي موتورسـيکلت در کشور مي باشد؛به نظر مي رسد که بتوان از نمودار ايشيگاوا در جهت واکاوي علل حوادث ترافيکـي موتورسـيکلت و نيـز ارائـه راهکارهاي کاربردي و سياستي در جهت کاهش اين حوادث و همچنين استخراج مشکلات مديريتي که به نظر مي رسد کشـور در اين زمينه نيز در ارتباط با حوادث ترافيکي موتورسيکلت با مشکل مواجه است ،استفاده نمود.
سوالهاي تحقيق پس از طرح مسئله ،ضرورت انجام تحقيق و تعيين اهداف انجام تحقيق ،سوالهايي در رابطه با مـوارد فـوق بيـان مي شوند،که مهمترين آنها در اين پژوهش عبارتنداز: آيا از نمودار ايشيگاوا مي توان در واکاوي علـل حـوادث ترافيکـي موتورسـيکلت در کشـور اسـتفاده نمود؟ آيا از واکاوي علل حوادث ترافيکي موتورسيکلت در کشور با بهره گيري از نمودار ايشيگاوا مي تـوان به منظور ارائه راهکارهاي کاربردي و سياستي در جهت کاهش اين گونه حوادث استفاده نمود؟ آيا مديريت حوادث ترافيکي در کشور با مشکلاتي همراه است ؟ فرضيه هاي تحقيق فرضيه در واقع ،بيان حدسي و فرضي در مـورد روابـط احتمـالي بـين دو يـا چنـد متغيـر اسـت .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شماره٣- بسط ساقه کنترل(منبع :نگارنده ) ساقه عوامل محيطي عوامل محيطي از مهمترين ساقه هاي تاثيرگذار در حوادث ترافيکي موتورسيکلت مي باشد؛عواملي که مي توان آنها را با توجه به هدف اين پژوهش به دو شاخه کلي اقليمي و توپوگرافي تقسيم بندي نمـود.
A. ,(2006),exploring the relationship between development and road traffic injuries:a case study from india,European Journal of Public Health,16,pp.