چکیده:
چکیده"ولایت الهی" و "قانون الهی" قرین همدیگر هستند. یکی از منابع قانون الهی، سنت است. سرچشمه این منبع اسلامی، دو مجموعه بزرگ اسلامی است؛ به نامهای "کتب اربعه" و "صحاح سته"، که تدوین این دو متفاوت از یکدیگرند. نگارنده در این مقاله با استناد به شواهد قرآنی و احادیث فریقین و دلایل عقلی، قانونگذاری بعد از نبی اکرم را به اهل بیت او مختص میداند؛ و اصطلاح خلفاء و امراء دوازدهگانه در کتب روائی فریقین اشارت به قانونگذاران معصومی دارد که ضرورت متابعت از آنان به عنوان اصلیترین ملاک اسلامی بر همه مسلمانان ضروری است. زیرا یکی از ملاکهای اسلامی، ولایت است که اساس صحت ملاکهای دیگر اسلامی است. این ملاک در کتب اربعه به طور صریح به عنوان نشانه اسلامی بودن قلمداد شده و اصحاب صحاح سته، به صورتهای متفاوتی، به ضرورت ولایت اهل بیت اذعان نمودهاند. نگارنده سعی نموده عرصه را برای عرضه به اصحاب صحاح سته بدهد تا ولایت اهل بیت بر مسند حاکمیت نشانده شود و مسلمانان حقیقت قوانین الهی را از این راه رهنمون شوند.
Abstract:Divine providence and Divine law are contingent to each other. One of the sources of divine law is tradition. The origin of this Islamic source is two great collections called " AL-kutub AL-Arbah" and "Sihah al-Sittah". The compilation of these two is different. The author of the current study believes that legislation after prophet Muhammad pertains to Ahl al-Bayt , based on Shia and Sunni scientists, sensible reasons, and Quranic evidences.The expression "Twelve Successors" in the narrative books of the two sects is referred to innocent legislators that necessity in following them is one of the most basic principals that should be considered into account by all Muslims. because One Islamic criterion is the Velayat (Protectorship or Guardianship) which forms the basis for the accuracy of Islamic criteria. This criterion has been considered explicitly as an Islamic sign in the Four Books and the Six Canonical Books of Hadith whose fact confirms the necessity for the governance of the Household in various ways
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر این است که با استناد به شواهد قرآنی و احادیث فریقین و دلایل عقلی، بعد از نبی اکرم به بررسی مساله ی قانونگذاری پیرامون ولایت الهی اهل بیت پیامبر(ص ) بپردازد به این منظور با تطبیق محتوای کتب اربعه و صحاح سّته ؛ به شیوه ی مروری - تحلیلی به مطالعه میپردازد وبه این نتیجه میرسد که اصطلاح خلفاء و امراء دوازده گانه در کتب روائی فریقین اشارت به قانونگذاران معصومی دارد که ضرورت متابعت از آنان به عنوان اصلیترین ملاک اسلامی بر همه مسلمانان ضروری است .
حدیثی از کتب اربعه بر ضرورت ولایت به عنوان قانونگذار الهی ملاک متابعت از ولایت یعنی جامه عملی به علتِ فاعلی قانون دادن در روایات فریقین موجود است ؛ ابتدا فقط یک روایت از کتب اربعه نوشته میشود و سپس سعی خواهم کرد صرفاً روایات صحاح سّته را در این خصوص جهت تطبیق با این ملاک مهم و اساسی اسلام شیعی؛ ذکر نموده : در این حدیث صحیح ، بنیان های اسلام ، توضیح داده شده است ، زراره میگوید : امام باقر فرمود: اسلام بر پنج چیز ساخته شده ؛ نماز، زکات ، حج ، صوم و ولایت زراره میپرسد: کدامیک از این پنج چیز برتر است ؟ 111 امام فرمود : ولایت ؛ زیرا کلید فهم چهار چیز دیگر است و والی راهنمای آنهاست .