چکیده:
هدف تحقیق: هدف از تحقیق حاضر بررسی امکان پذیری طراحی و برنامه ریزی تلفیق درس تربیت بدنی با درس جغرافی جهت یادگیری میباشد که در نوع خود برای اولین بار در کشور و حتی در جهان اجرا میشود. روش تحقیق: تعداد 60 دانش آموز دختر سال اول راهنمایی به شیوهی تصادفی خوشهای از بین دانش آموزان مقاطع راهنمایی شهرستان کرمانشاه انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر از از آزمون معلم ساخته یکسان که شامل کلیهی حیطههای یادگیری شناختی بلوم بود، در گروههای تجربی و کنترل پس از اجرای تلفیق درس تربیت بدنی با آن درس استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد و روایی محتوایی آن را چند تن از اساتید تایید کردند. از آزمون آماریt دو گروه مستقل جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که طراحی و برنامه ریزی درس تربیت بدنی در تلفیق با درس جغرافی تاثیر معناداری بر یادگیری شناختی و حیطههای آن دراین درس در دانش آموزان این جامعه دارد (05/0 P<). بحث ونتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش گروه تجربی که جغرافی را به شیوه تلفیق با درس تربیت بدنی آموزش دیدند نسبت به گروه کنترل که درس جغرافی را به شیوه سنتی آموزش دیدند، در یادگیری شناختی درس جغرافی و حیطههای آن موفق تر بودند و توانستند به سطوح بالاتری از تفکر و یادگیری دست یابند.
Purpose: The purpose of this study was to determine the design and planning integrating physical education with geography on learning possible. Methods: 60 girl students at the early of middle school were selected by cluster sampling from Kermanshah; and they are randomly divided into two experiment and control groups. Then, experiment and control groups received education using integration method and traditional method, respectively. In present research for gathering data, an achievement test consisted the whole parts of cognitive learning of Bolum's categories was used which evaluated the students’ knowledge and their meaningful learning in geography lessons. For evaluating the interest in geography, poll forms were used at pre and post educating with integration method in experiment group. Internal reliability determined by Kronbakh Alpha and 5 professors affirmed the content validity. The used statistical methods include two independent t-tests by SPSS software. Results: Our Results showed that the integration of physical education with geography has significant effect on the students’ cognitive learning and meaningful learning of geography (p<0.05). Conclusions: It could be concluded that experiment group that taught geography in integration method, were succeeded in compared with control group that taught in traditional method and so they could receive to higher thought levels and meaningful learning.