چکیده:
هدف این پژوهش نیمه تجربی، مقایسه تاثیر تمرینات ذهنی، بدنی و ترکیبی بر قابلیت جهت یابی فضایی کودکان کم بینا بوده است. آزمودنیهای تحقیق، 30 دانش آموز دختر مدارس استثنائی و همگانی با تیزی دید بین 05/0 الی 4/0 دیوپتر در دامنه سنی 9 الی 12سال بودند که پس از همگن شدن از لحاظ نتایج آزمونهای قابلیت جهت یابی فضایی، در سه گروه 10 نفره تمرین ذهنی، بدنی و ترکیبی مورد مطالعه قرار گرفتند. مدت کار تجربی هشت هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه فعالیت تمرینی بود. برای اندازهگیری قابلیت جهت یابی فضائی آزمودنیها، از آزمونهای پرتاب توپ به هدف و تعداد دریبل توپ در مدت 15 ثانیه استفاده شد. عملیات آماری با استفاده از آزمون t همبسته، تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی LSD انجام شد (05/0P<). یافتههای آماری نشان دادند که در آزمون پرتاب توپ، هر سه روش تمرینی موجب پیشرفت معنادار قابلیت جهت یابی فضایی کودکان شد اما تفاوت مشاهده شده در بین گروهها از لحاظ آماری معنادار نبود. در آزمون دریبل توپ، تنها روش تمرین ترکیبی موجب توسعه قابلیت جهت یابی فضایی شد. به علاوه، مقایسههای بین گروهی بر برتری معنادار این روش نسبت به روش تمرین ذهنی و بدنی دلالت داشتند. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در فعالیتهای بدنی پیچیدهتر، برای رشد قابلیت جهتیابی کودکان کم بینا بهتر است از ترکیب تمرین ذهنی با تمرین بدنی استفاده شود.
The aim of this semi-experimental research is to compare mental, physical and combined training’s effect on spatial orienteering capability of low vision children. Research subjects were 30 female students of public and special schools (9 to 12 years range of age) with the vision acuity between 0.05 to 0.4 diopter which after making them homogenous with the respect of spatial orienteering capability test data, placed in three groups (n=10) of mental, physical, and combined training. The term period of experimental work was 8 weeks, two sessions per week, and 45 minutes per session of physical activity. For evaluation of subject’s spatial orienteering capability, the tests of ball throwing to target and ball dribbling number in 15 seconds were used. Statistical operations are accomplished by paired t-test, one way analysis of variance and post hoc LSD tests (p<0.05). Statistical results showed that at ball throwing test, each of three training methods caused significant improvement of children’s spatial orienteering capabilities but the observed differences between groups were not statistically significant. In ball dribbling test, only combined training method caused significant improvement of spatial orienteering capability. Moreover, between-groups comparisons imply the priority of this method over mental and physical training methods. According to the findings of the research, it may be concluded that for development of low vision children’s spatial orienteering in complex physical activities, it is better to use combination of mental and physical training.