چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پررسی رابطه سبک فرزند پروری و حمایت اجتماعی با خودکارآمدی
تحصیلی انجام شده اسست. به این منظور ۰ نفر از دانشجویان دانشگاه کاشان به روش نمونه گیری
خوشهای انتخاب شدند و به پرمسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (اون و فراتمن۱۹۸۸۰)» پرسشنامه اقندار
والدینی (فرم مادران)(بوری۱۹۹۱) و مفیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت. ۱۹۸۸)
پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سبک فرزند پروری مقتدرانه و خودکارآمدی تحصیلی
رابطه مثبت و معنی دار و پین مسبک فرزند پروری مسستبدانه با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و
معنی دار وجود دارد. اما بین سبک فرزند پروری سهل گیرانه و خودکارآمدی تحصیلی رابطهای وجود
ندافست. همچنین پین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار به دمست
آمد. از بین ابعاد حمایت اجتماعی,حمایت افر اد مهم با خودکارآمدی تحصیلی راب ابطه مثبت و معنی دار
داشت. یافتههای پژوهش نشان میدهد روش تربیتی مقتدرانه و دریافت حمایت از سوی افراد مهم
می تواند خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد. نابراینآموزش والدین» جهت اعمال شیوه
مقندرانه فرزند پروری میتواند در رشد خودکارآمدی تحصیلی فرزندان موثر باشد. همچنین, تقویت
منابع حمایتی بخصوص افراد مهم در محیط آموزشی, ارتقای باورهای خودکارآمدی تحصیلی را در پی خواهد داشت.
The aim of this study was to investigate the relationship between parenting style and social support with self-efficacy
Education is done. For this purpose, 0 students of Kashan University by sampling method
Clusters were selected and assigned to the Academic Self-Efficacy Questionnaire (Owen and Fratman 1980) »Aghandar Questionnaire
Parenting (Mother Form) (Bury 1991) and the Multidimensional Mafia of Perceived Social Support (Zimt. 1988)
They replied. Findings showed that between authoritarian parenting style and academic self-efficacy
Positive and significant relationship and pinnacle of authoritarian parenting with academic self-efficacy Negative relationship and
There is meaning. But there is a relationship between negligent parenting style and academic self-efficacy
Nedafest. Also, the pin of social support and academic self-efficacy has a positive and significant relationship with Demast
Came. Among the dimensions of social support, the support of important people has a positive and significant relationship with academic self-efficacy
Had. Research findings show authoritative educational method and receiving support from important people
It can increase students' academic self-efficacy. Therefore, parents' education "to apply the method
Parenting can be effective in developing children's academic self-efficacy. Also, strengthen
Support resources, especially important ones in the educational environment, will promote the beliefs of academic self-efficacy.