چکیده:
این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه تجربی است که با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های
اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه شهر باغملک پرداخته است. نمونه شامل
۳ نفر از این دانش آموزان بود که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و در دو
گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه عزرت نفس کوپر
اسمیت و راهنمای آموزش مهارتهای اجتماعی بود. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون
با گروه گواه است. برای تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی, روش تحلیل واریانس و
کوواریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان دادند که آموزش مهارت های
اجتماعی باعث افزایش عزت نفس عمومی و عزت نفس تحصیلی دانش آموزان گروه ازمایش شد. اما
این اثر بخشی در مورد عزت نفس اجتماعی و خانوادگی تایید نشد.
This research is a quasi-experimental research that aims to evaluate the effectiveness of skills training
Social has dealt with the self-esteem of female second grade high school students in Baghmalek. Sample included
Three of these students were selected by multi-stage random sampling and in two
The experimental and control groups were assigned. The instruments used in this study were Cooper Self-Esteem Questionnaire
Smith was the guide for teaching social skills. Pre-test-post-test research design
With the control group. For data analysis, in addition to descriptive statistics indicators, analysis of variance and
Multivariate covariance (MANOVA) was used. The results showed that skills training
Social increased general self-esteem and academic self-esteem of experimental group students. But
This effectiveness was not confirmed for social and family self-esteem.