چکیده:
فضاهای شهری فضایی است که شهروندان و فعالیتها و رفتارهایشان در آن جای گرفتهاند و به اشکال گوناگون در شهرها حضور یافته و سبب شکلگیری بافت شهری در پیرامون و یا بر حول محور خود گردیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، پیمایشی، توصیفی – کاربردی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه افرادی که از پیاده راه سلامت شهر شیراز پیاده روی میکردند که تقریبا 400 نفر هستند، میباشند. که با استفاده از جدول مورگان تعداد 200 نفر میباشد در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. جهت گردآوری دادهها از پرسش نامه، بازطراحی فضاهای شهری دارای 5 گویه در طیف نظرات لیکرت میباشد. و دارای 27 گویه با زیر مولفههای تسهیلات و پیوستگی، اختلاط کاربری و تنوع پیاده روی، حمل و نقل هوشمند میباشد. نتایج نشان دادکه، میانگین تسهیلات و پیوستگی پیاده روی برابر است با 1267/62 و انحراف استاندارد 275/25 و سطح معناداری 001/0 ضریب همبستگی 119/0 که در سطح معناداری 001/0 معنادار بوده بنابراین بین تسهیلات و پیوستگی پیاده روی و رویکرد آسایش پیادگان رابطه معنی داری وجود دارد. میانگین اختلاط کاربری و تنوع پیاده روی برابر است با 2514/74 و انحراف استاندارد 885/20 و سطح معناداری 0001/0 وضریب همبستگی 126/0 معنادار بوده وفرضیه فوق تایید شده هر چه میزان اختلاط کاربری و تنوع پیاده روی افزایش یابد رویکرد آسایش پیادگان کاهش خواهد یافت. میانگین اختلاط کاربری و تنوع پیاده روی برابر است با 4416/63 و انحراف استاندارد 525/26 و سطح معناداری 0001/0 ضریب همبستگی 319/0 معنادار بوده و فرضیه فوق تایید شده بنابراین بین حمل و نقل هوشمند پیاده روی و رویکرد آسایش پیادگان پیاده رابطه معنی داری وجود دارد بطوری که هر چه میزان حمل و نقل هوشمند پیاده روی افزایش یابد رویکرد آسایش پیادگان کاهش خواهد یافت و بلعکس
Urban spaces are the spaces in which citizen and their activities and behaviors are located and have been present
in cities in various forms and have caused the formation of urban texture around or around its axis. The present
research is applied in terms of type descriptive applied. The statistical population in this study is all the people
who walked from the health sidewalk of shiraz which is about 400 people. using Morgan table, there are 200
people. in this study a simple random sampling method has been used. in order to collect data from the
questionnaire, the redesign of urban spaces has 5 items’ in the Likert comments range. And it has 27 items with
the subcomponents of reconstruction and continuity, user mixing and variety of walking, intelligent
transportation. The results showed that the mean of rehabilitation and walking continuity is equal to 62. 1267 and
standard deviation of 25. 275 and the level of significance is 0. 001, the correlation coefficient of 0. 119 which is
significant at the significance level of 0. 001. There you have it. The average user mixing and walking diversity
is equal to 74. 2514 and the standard deviation is 20. 885 and the level of significance is 0. 0001 and the
correlation coefficient is 0. 126. And the above hypothesis is confirmed. As the amount of user mixing and
variety of pedestrian increases. The average user mixing and walking variety is equal to 63. 4416 and the
standard deviation is 26. 525 and the level of significance is 0. 0001. The correlation coefficient is 0. 319 and the
above hypothesis is confirmed. Therefore, there is a significant relationship between intelligent walking
transportation and pedestrian comfort approach. There is so that as the amount of smart walking transport
increases, the infant comfort approach will decrease and vice versa.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر دارای یک متغیر اصلی است، که برای اندازه گیری بازطراحی فضاهای شهری با رویکرد آسایش پیادگان در بین کلیه افرادی از پیاده راه سلامت در شهر شیراز پیاده روی میکردند استفاده شده است؛ از پرسشنامه 27 گویه ای بازطراحی فضاهای شهری پرسشنامه که دارای 5 مولفه تسهیلات و پیوستگی، اختلاط کاربری و تنوع پیاده روی، حمل و نقل هوشمند میباشد که این پرسش نامه دارای 5 گویه در طیف نظرات لیکرت میباشد؛ استفاده شده است.
توزیع پاسخگویان بر حسب سن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} آزمون فرضیه اول: تسهیلات و پیوستگی پیاده روی فضاهای شهری (پیاده راه) با رویکرد آسایش پیادگان پیاده راه سلامت رابطه معناداری دارد.
آزمون فرضیه دوم: اختلاط کاربری و تنوع پیاده روی فضاهای شهری (پیاده راه) با رویکرد آسایش پیادگان پیاده راه سلامت رابطه معناداری دارد.
آزمون فرضیه سوم: حمل و نقل هوشمند پیاده روی فضاهای شهری (پیاده راه) با رویکرد آسایش پیادگان پیاده راه سلامت رابطه معناداری دارد.
ضریب همبستگی پیرسون حمل و نقل هوشمند پیاده روی بارویکرد آسایش پیادگان پیاده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجه طبق جدول (9) حاکی از ان است میانگین اختلاط کاربری و تنوع پیاده روی برابر است با 2416/74 و انحراف استاندارد6961/21 و سطح معناداری0001/0 در رویکرد آسایش پیادگان پیاده میانگین برابر با 2985/51 با انحراف استاندارد 7349/21 سطح معنا داری 001/ 0 ضریب همبستگی 213/0 معنادار بوده وفرضیه فوق تایید شده و با اطمینان بیش از 99 درصد بنابراین بین حمل و نقل هوشمند پیاده روی و رویکرد آسایش پیادگان پیاده رابطه معنی داری وجود دارد بطوری که هر چه میزان حمل و نقل هوشمند پیاده روی افزایش یابد رویکرد آسایش پیادگان کاهش خواهد یافت و بلعکس.