چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعهپسند بر شادکامی معلمان انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش-آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان شاغل در مدارس شهر سنندج در سال 1396 بود که 32 نفر از آنان به صورت هدفمند انتخاب شدند و در دوگروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در برنامه آموزشی مبتنی بر رفتار جامعهپسند در 10 جلسه یک و نیم ساعته شرکت کردند. هر دوگروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرم-افزار آماری SPSS و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات شادکامی معلمان پس از مداخله در پسآزمون در گروه آزمایش (85/4±12/37) نسبت به گروه کنترل (43/3±31/31) افزایش یافته است و این افزایش از لحاظ آماری معنادار است (01/0P
خلاصه ماشینی:
نتايــج پژوهش نشــان داد که ميانگين نمرات شــادکامي معلمان پس از مداخلــه در پس آزمون در گروه آزمايش (٤/٨٥±٣٧/١٢) نسبت به گروه کنترل (٣/٤٣±٣١/٣١) افزايش يافته است و اين افزايش از لحاظ آماري معنادار اســت (٠٠١ واژه هاي کليدي : برنامه آموزشي ، رفتار جامعه پسند، شادکامي ، معلمان .
Khanna, Sharma, Chauhan & pragyendu 5.
Stephen, Linley, Harwood, Lewis & McCollam 13.
مطالعات قبلي به صورت همبستگي به بررسي نقش رفتار جامعه پسند بر افزايش شادکامي پرداخته اند و امکان کنترل متغيرهاي ديگر که ممکن است نتايج را مخدوش کنند نداشته اند، لذا اين پژوهش - ضمن تدوين پروتکل آموزشــي برگرفته از يک مدل تجربي - به دنبال پاســخ به اين سئوال طراحي شد که آيا يک برنامه آموزشي مبتني بر رفتار جامعه پسند شادکامي معلمان را افزايش مي دهد؟ روش پژوهش شرکت کنندگان و طرح پژوهش پژوهــش حاضــر از لحاظ هدف جزء تحقيقات کاربردي ، از نظر نــوع داده ها، جزء تحقيقات کمي و از لحاظ اجراء، جزء طرح هاي نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل مي باشد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که برنامه آموزشي مبتني بر رفتار جامعه پسند بر افزايش شادکامي معلمان مؤثر است .
Prosocial Spending and Happiness: Using Money to Beneft Others Pays Off. Current Directions in Psychological Science, 23(1), 41– 47.
The benefcial effects of prosocial spending on happiness: work hard, make money, and spend it on others?, The Journal of Positive Psychology, 9(3), 204-208.