چکیده:
هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی بر امید به زندگی، بهزیستی روانشناختی و اضطراب اجتماعی بود. این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شهرستان ورامین در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 50 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش بهزیستی روانشناختی دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای امید به زندگی (اسنایدر و همکاران، 1991)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) بودند و دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-25 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر هر سه متغیر امید به زندگی، بهزیستی روانشناختی و اضطراب اجتماعی تفاوت معنیداری داشتند (001/0p <). به این ترتیب که این شیوه آموزشی باعث افزایش امید به زندگی و بهزیستی روانشناختی و کاهش اضطراب اجتماعی در مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شد. با توجه به نتایج متخصصان سلامت و درمانگران میتوانند از روش آموزش بهزیستی روانشناختی برای بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت در مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي پژوهش پرسشــنامه هاي اميد به زندگي (اسنايدر و همکاران ، ١٩٩١)، بهزيستي روانشناختي (ريف ، ١٩٨٩) و اضطراب اجتماعي (کانور و همکاران ، ٢٠٠٠) بودند و داده ها با روش تحليل کوواريانس چندمتغيري در نرم افزار ٢٥-SPSS تحليل شدند.
Kumar, Ranjan, Panday & Kiran 4.
Benzies, Trute, Worthington & Reddon 10.
George, Maciejewski, Epstein, Shen & Prigerson 11.
Ariza-Montes, Hernandez-Perlines, Han & Law 13.
فلاحيان ، آقايي، آتش پور و کاظمي(١٣٩٣) ضمن پژوهشــي به اين نتيجه رسيدند که آموزش بهزيستي روانشناختي باعث بهبود سلامت روان و کاهش مولفه هاي اضطراب و افسردگي آن شد.
Sagna, Kemp, DiNitto & Choi 3.
در نتيجه ، سوال پژوهش اين است که آيا آموزش بهزيستي روانشناختي تاثير معناداري بر اميد به زندگي، بهزيستي روانشناختي و اضطراب اجتماعي در مادران دانش آموزان کم توان ذهني دارد؟ روش پژوهش ايــن مطالعــه نيمه تجربي با طــرح پيش آزمون - پس آزمون با گــروه کنترل بود.
Snyder, Harris, Anderson, Holleran, Irving, Sigmon & et al 3.
در تبيين اين نتايج بر مبناي پژوهش فلاحيان و همکاران (١٣٩٣) ميتوان گفت که آموزش بهزيستي روانشناختي به افراد راه و روش دستيابي به سلامت روان را از طريق کاهش شکايت جسماني، افسردگي، اضطراب ، پرخاشگري و غيره فراهم ميآورد.
نتايج اين پژوهش براي متخصصان ســلامت و درمانگران تلويحات کاربردي دارد و آنان ميتوانند از روش آموزش بهزيســتي روانشناختي براي بهبود ويژگيهاي مرتبط با ســلامت به ويژه براي افزايش اميد به زندگي و بهزيستي روانشناختي و کاهش اضطراب اجتماعي استفاده کنند.
Journal of Personality Social Psychology, 60(4), 570-585.
Journal of Personality Social Psychology, 60(4), 570-585.