چکیده:
طالب عمران نویسنده سوری توانا در عرصه وسیع ادبیات حماسی– تخیلی است که با رعایت زاویه دید در مزون به صورت چرخشی، در این عرصه نقش چشمگیری به خود گرفته است. زاوﻳﻪدﻳﺪ، ﻳﻜﻲ از ﻋﻨﺎﺻﺮ اﺳﺎﺳﻲ در داﺳﺘﺎن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ داستان ﺷﻜﻞ و ﺗﺮﻛﻴـﺐ تازه ﻣـﻲﺑﺨﺸـﺪ نویسنده در ﺑـﻪ ﻛـﺎرﮔﻴﺮی زاوﻳﻪ دﻳﺪ ﺷﮕﺮد و ﻣﻬﺎرت ﺧﺎﺻﻲ دارد، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﺮ زاوﻳﻪ دﻳﺪ و ﭼـﺮﺧﺶ آن ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎ آﻓﺮﻳﻨﻲ ﺟﺪﻳﺪ و ﺻـﻮرﺗﻲ ﻧـﻮ در داﺳـﺘﺎن میرسد. از مشخصه بارز این رمان پست مدرنیستی بودن آن است، که در آن نویسنده ارث گذشته و قدرت نفوذ به آینده را به حال مرتبط میسازد. نویسنده در خلق زاویه دید برای داستان محدودیتی ایجاده نکرده است، بلکه با چرخش چندین زاویه، سعی در ایجاد هر چه بهتر روایت آن کرده است. همین چرخش زاویه دید سبب میشود که خواننده به جای بریده شدن از داستان، بیشتر با داسـتان ارتبـاط برقـرار کنـد و معنـای «تغییر» و «دگرگونی» را با همین تغییرها دریابد. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی زاویه دید، در رمان" مزون" مورد بررسی قرار بگیرد.
Talib Imran is a talented Syrian writer in the vast field of epic-fiction literature who has played a significant role
in this field by observing the angle of view in Mazun in a rotating manner. A distinctive feature of this novel is
its postmodernism, in which the author links the legacy of the past and the power of influence to the future to the
present. The author has not set any limits in creating the point of view for the story, but has tried to create the
best possible narration by rotating several angles. This rotation of the point of view causes the reader to
communicate more with the story instead of being cut off from the story and to understand the meaning of
"change" and "transformation" with the same changes. In this research, an attempt has been made to study the
angle of view in the novel "Mazon" using a descriptive-analytical method.
خلاصه ماشینی:
زاویه دید در قصه های سنتی با داستان کوتاه یا رمان متفاوت است؛ زیرا در قصه ها نویسنده بنا بر خواست خود در هر جای قصه قصه کند زاویه دید را عوض می کند و اغلب زاویه دید با شخصیت ها یا قهرمانان تغییر می یابد و الزامی در رعایت وحدت زاویه دید تا پایان قصه وجود ندارد (میرصادقی، 1380: 428) طالب عمران نویسنده، پژوهشگر و نمایشنامه نویس سوری است که با انتشار رمانهای پست مدرنیستی خود در زمره رمانویسان مشهور عرب قرار گرفت وی آثار پژوهشی و داستانی بسیاری در زمینه ادبیات علمی-تخیلی دارد از آن جمله: فی الخیال العلمی (1980م)، نافذة علي كوكب الحياة (1980م)، في العلم و الخيال العلمي (1989م)، رمان: الأزمان المظلمة (2003م)، مَزون (2007) مَزون رمانی حماسی- تخیلی است که با تمدن قدیم شام و شبه جزیره عربی که حوادث آن در سلطنت عمان، منطقه ای که به آغاز تمدن شهرنینی مشهور است، آمیخته شده است.
) بعد از این اقوال زاویه دید در اختیار مزون یکی از شخصیت های فرعی داستان قرار می گیرد که نویسنده از زاویه دید اول شخص بهره برده است.
بنابراین؛ روایت داستان توسط چندین راوی داخلی که خود از شخصیت های داستانند صورت می گیرد و زاویه دید پیوسته بین آن ها در نوسان و تغییر است.
از ویژگی های این رمان این است که زاویه دید در بیرونی- درونی و یا متغیر است، یعنی داستان با چند زاويه دید، مثلاً اول شخص و سوم شخص روايت می شود.