چکیده:
تماشای پرندگان یا "پرندهنگری" به یکی از مهمترین بازارهای روبه رشد اکوتوریسم تبدیل شده است. در این رابطه آکوتوریسم به عنوان رویکرد جدید گردشگریهای مبتنی بر طبیعت. در دهههای اخیرء از اهمیت بهسزایی در برنامههای توسعه گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان. برخوردار گشته است. ایران به دلیل تنوع زیستگاهی, به ویژه تالابهاء دو سوم گونههای پرندگان خاورمیانه را در خود جای داده است؛ اما سهم آن از پرندهنگری دنیا در مقایسه با سایر کشورها بسیار محدود است. هدف اصلی پژوهش حاضر ضمن تاکید بر اهمیت توسعه پرندهنگری (در قالب اکوتوریسم) به عنوان یک شیوهی حفاظت از زیستگاههای پرندگان در اکوسیستمهای تالاب» با هدف قرار دادن تقاضا و بررسی عوامل موئر بر جذب گردشگران پرندهنگر در تالاب میانکاله, به عنوان یکی از مهمترین زیستگاههای تالابی کشور است. در این پژوهش دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر عناصر آمیخته بازاریابی جمع آوری شده است. جامعه آماری تحقیق گردشگران پرندهنگر تالاب میانکاله در سال ۱۳۹۵ مورد پرسشگری قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل یافتههاء آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه (آزمون 7) و با استفاده از نرم افزار 8 تاثیر هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی در جذب گردشگران پرندهنگر مورد سنجش قرار گرفت. در آخر نیز با استفاده از آزمون فریدمن این عناصرء الویتبندی گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد که گرچه تمام عناصر در جذب گردشگران پرندهنگر تاثیر مثبت و معناداری دارند؛ اما تفاوت مهمی در اولویت آنها است که عناصر به ترتیب فرد و برنامهریزی از دیدگاه گردشگران و محصول در اولویت قرار دارند.
Bird-watching has become one of the important and growing aspects of ecotourism. Thus ecotourism as a new approach of nature-based tourism is of significant importance in many countries during recent decades. Iran with its various environments especially its wetlands is the home for the two third of the different spices of birds in the middle east. However its share of these birds is so limited compared with other countries. The purpose of the present study was to emphasize the development of bird-watching as a protective approach of the birds’ home in wetlands and also to focus on the analysis of bird-watching tourist attraction in Miankaleh wetland as an important wetland areas in the world. The population of the study included the bird-watching tourists visiting Miankaleh in 1395. In order to analyze the obtained data, a t-test was ran using the SPSS software. In the study, the effect of marketing factors in tourist attraction was determined and using Friedman test the factors were prioritized. The results of the study showed that however all of the mentioned factors were effective in tourist attraction, their order from the tourists’ viewpoints was significant too.