چکیده:
هدف این پژوهش بررسی سرعت معاملاتی بیش از حد معمول معامله گران بر بازده غیر عادی تجمعی سهام در اطراف اعلان های فصلی سود است. نمونه پژوهش شامل 161 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که یک دوره زمانی پنج ساله از ابتدای سال 1392 تا انتهای سال 1396 را شامل می شود. نتایج نشان می دهد که سرعت بیش از حد معمول معامله گران در اطراف اعلان های فصلی سود با بازده غیرعادی تجمعی سهام رابطه معناداری دارد و منجر به افزایش بازده غیرعادی تجمعی سهام می شود که این افزایش در محدوده زمانی یک ماه قبل و یک ماه بعد از اعلان سود مربوط به سه ماهه چهارم سال (چهارمین اعلان) نسبت به سه ماهه اول، دوم و سوم ضعیف تر می باشد. در نتیجه، وجود سرعت معاملاتی بالای سهام، در هر چهار مقطع زمانی اعلان سود، بر بازده غیرعادی تجمعی سهام تاثیر می گذارد و منجر به توسعه چارچوب نظری عدم تقارن اطلاعاتی گردد زیرا معاملات سریع در اطراف اعلان های سود منجر به تشدید شکاف بین اطلاعات منتشر شده در بازار و اطلاعات معامله گران می گردد و عدم تقارن اطلاعاتی در بازار را افزایش می دهد.
The goal of this research is to study excessive trading speed of traders on abnormal cumulative return on stocks around seasonal earnings announcements. Research sample includes 161 companies from listed companies in Tehran stock exchange that includes a time period from the beginning of 2013 to the end of 2017. Results show that excessive speed of traders around seasonal earnings announcements has meaningful relation with abnormal cumulative return on stocks, and leads to increase in abnormal cumulative return on stocks, that this increase in time limit of one month before and one month after earnings announcement related to fourth quarter of the year (fourth announcement) is weaker than first, second and third quarter. As a result, existence of high trading speed of stocks in all four time points affects abnormal cumulative return on stocks and leads to development of the theoretical framework of information asymmetry , because quick deals around earnings announcements leads to renew the gap between information released in market and traders information , and increases information asymmetry in market.