چکیده:
امروزه گردشگری روستایی به یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است و دولتها سیاستهای مختلفی را به منظور توسعهی گردشگری روستایی در مقیاسهای گوناگون، از سطوح محلی تا سطح ملی بهکار گرفتهاند. در دهههای گذشته به ویژه از دههی 1990، به دلیل رکود بخش کشاورزی و مشکلات فراروی جوامع روستایی، همواره متخصصان و برنامهریزان بر اهمیت توسعهی گردشگری روستایی تأکید کردهاند. هدف از این پژوهش راهکارهای توسعه گردشگری روستای لاسجرد شهرستان سمنان می باشد، که با ارزیابی اثرات مثبت و منفی صنعت گردشگری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی محیطی به بحث و تحلیل پرداخته است. ابزار پژوهش پرسشنامه می باشد که در بین سه جامعه آماری جامعه میزبان، مسولین و گردشگران توزیع شده است و با بهره گیری از تکنیک SWOT و نرم افزار SPSS به تحلیل داده ها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که توسعه گردشگری روستایی لاسجرد دارای دارای 7 قوت،11 ضعف، 7 فرصت و9 تهدید می باشد، همچنین نتایج نشان داد که چشم اندارهای زیبا و منحصر بفرد مهمتریت قوت، نامناسب بودن تسهیلات و تجهیزات اقامتی مهمترین ضعف، افزایش انگیزه بیشتر برای مسافرت و تفریح مهمترین فرصت و تخریب زمینهای کشاورزی و مزارع روستایی مهمترین تهدید توسعه گردشگری روستایی در روستای لاسجرد می باشد. لذا با توجه به مدل سوات در جهت توسعه گردشگری این روستا 18راهبرد ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
گردشگری میتواند تاثیراتی مانند: ایجاد مشاغل گوناگون و نیز گستردگی زمینه ی اشتغال در گردشگری، به گونه ای که همه ی کارگران ساده و بدون مهارت و همچنین ، همه ی صاحبان مهارت های گوناگون می توانند در این رشته شاغل شوند شریف زاده و مرادنژادی(١٣٨١)، در پژوهشی تحت عنوان "توسعه ی پایدار و توریسم روستایی" آورده اند که با گسترش گردشگری روستایی، امکان انجام فعالیت های اقتصادی و ایجاد مشاغل گوناگون در مناطق روستایی فراهم می شود، این فرصت های شغلی بیشتر جنبه ی خدماتی دارند و ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به وجود آیند.
همچنین از نظر مسئولان مولفه افزایش انگیزه بیشتر برای مسافرت در بین مردم با میانگین رتبه ای ٤/٤٠ و وزن نسبی ٠/٦٣ به عنوان مهمترین فرصت بیرونی قرار دارد در حالی که مولفه عدم ارائه خدمات و تسهیلات مطلوب در نواحی رقیب در مقایسه با این نواحی با میانگین رتبه ای ٢/٧٢ و وزن نسبی٠/٣٩ به عنوان کم اهمیت ترین فرصت بیرونی در جهت توسعه گردشگری می باشد.
مردم تحلیل SWOT نشان می دهد که از دیدگاه مردم مولفه چشم اندازهای زیبا به همراه فضای سبز و باغات با میانگین رتبه ای ٤/١٣ و وزن نسبی ٠/٤٥ به عنوان مهمترین نقطه قوت داخلی و در مقابل وجود بازار مناسب جهت فروش محصولات کشاورزی به گردشگران با میانگین رتبه ای ٢/٦٤ و وزن نسبی ٠/٢٩ به عنوان کم اهمیت ترین نقطه قوت داخلی در توسعه و گسترش گردشگری در این نواحی می باشد.