چکیده:
مقدمه: مهارتهای اجتماعی یکی از ضرورتهای زندگی اجتماعی است که اغلب افراد با اختلال اتیسم، دچار نقص در این مهارتها هستند از این رو پژوهش با هدف طراحی برنامه بازیهای توانبخشی شناختی به منظور بهبود کارکرد اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش از لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع ازمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل و به لحاظ هدف از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل، کلیه کودکان اتیستیک مراکز آموزشی و توانبخشی یزد در سال ۹۸-۹۹ بود. از بین کل جامعه هدف تعداد ۱۸ کودک اتیستیک به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد و در گروه آزمایش(۹ نفر) و کنترل(۹ نفر) بصورت کاملا تصادفی توزیع شدند. از نیمرخ اجتماعی، برای گرداوری اطلاعات و برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کواریانس یک متغیره (ANCOVA) استفاده شد. برنامه مداخله ای، به مدت سه ماه در ۱۲ جلسه متوالی برای گروه آزمایش اجرا شد.
یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که برنامه مداخله ای بازیهای توانبخشی شناختی تاثیر معنی داری(درسطح ۰.۰1=a) بر هر همه متغیرهای کارکرد اجتماعی داشت.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر پایداری برنامه مداخله ای بازیهای توانبخشی شناختی بر بهبود کارکرد اجتماعی کودکان با اختلال اتیسم، کاربست این برنامه در همه مراکز ویژه اتیسم پیشنهاد می شود.
Introduction: Social skills are one of the necessities of social life that most children with autism have a defect in these skills, so research has been done to developing cognitive rehabilitation games to improve the social function of children with autism disorder.
Methods: The research method in terms of collecting information was the experimental type with pre-test and post-test and the control group and in terms of purpose it was the applied type. The statistical population included all autistic children of Yazd educational and rehabilitation centers in 2019. Of the total target population, 18 autistic children were randomly selected and randomly assigned to the experimental group (9 subjects) and the control group (9 subjects). A social profile questionnaire was used to collect data and to analyze data, using analysis of variable covariance (ANCOVA). The intervention program was implemented for three consecutive months in 12 consecutive sessions for the experimental group.
Results: The analyzed results by ANCOVA, showed that the intervention program of cognitive rehabilitation games had a significant effect (p
Conclusion: Due to the sustainable effect of the cognitive rehabilitation games on improving the social functioning of children with autism, the application of this program is recommended in all special autism centers