چکیده:
زمینه: توجه به اخلاق زیست محیطی را میتوان بیانگر اهمیت بعد نرم افزاری حفاظت در کنار بعد سخت افزاری و فنی است. بسیاری بر این باورند که یکی از مهمترین راه حلهای بحرانهای زیست محیطی ترویج اخلاق زیست محیطی است. از این روی این تحقیق با هدف بررسی تحلیل رابطه ترویج اخلاق زیست محیطی با ابعاد رفتار شهروندی سبز و پیامد عملکرد زیست محیطی سازمانی صورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان بخش منابع انسانی شرکتهای تولیدی سه بخش مواد غذایی، بهداشتی و دارویی در استان تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS، Lisrel و PLS صورت گرفته است.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داده است که ترویج اخلاق زیست محیطی با ابعاد رفتار شهروندی سبز رابطه معنادار دارد. ابعاد رفتار شهروندی سبز نیز با عملکرد زیست محیطی رابطه معنادار دارد. تحلیل مسیر غیرمستقیم گویای اثر میانجی رفتار شهروندی سبز در رابطه ترویج اخلاق زیست محیطی و عملکرد زیست محیطی میباشد.
نتیجهگیری: ترویج اخلاق زیست محیطی در سازمانها منجر به بروز بیشتر رفتارهای شهروندی سبز کارکنان میگردد که نهایتا بهبود عملکرد زیست محیطی سازمانها را در پی دارد.
Background: Attention to environmental ethics can indicate the importance of the software dimension of protection along with the hardware and technical dimension. Many believe that one of the most important solutions to environmental crises is to promote environmental ethics. Therefore, this study was conducted to investigate the relationship between the promotion of environmental ethics and the dimensions of green citizenship behavior and the consequences of organizational environmental performance.
Method: The present study is a descriptive-correlational study. The statistical population of the study is the managers and experts of the human resources department of the manufacturing companies of the three departments of food, health and medicine in Tehran province. Using the available sampling method, 400 people were selected as the sample. In this study, a questionnaire was used to collect information. Data analysis was performed by structural equation modeling and SPSS, Lisrel and PLS software.
Results: The results of this study have shown that the promotion of environmental ethics has a significant relationship with the dimensions of green citizenship behavior. Dimensions of green citizenship behavior also have a significant relationship with environmental performance. Indirect path analysis indicates the mediating effect of green citizenship behavior on the promotion of environmental ethics and environmental performance.
Conclusion: Promoting environmental ethics in organizations leads to more employeeschr('39') green citizenship behaviors, which ultimately leads to improved environmental performance of organizations.