چکیده:
زمینه: عدم شفافیت اطلاعات یکی از مخاطرات اخلاقی در حوزه تجارت الکترونیک است. هدف پژوهش حاضر تبیین مدل شفافیت اطلاعات در مزایدههای الکترونیکی در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی میباشد.
روش: پژوهش حاضر در زمره تحقیقات کیفی- اکتشافی و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را، اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه بازاریابی تشکیل دادند که 15 نفر از آنها به عنوان نمونه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود و از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری به کمک نرم افزار Matlab جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفادهگردید.
یافتهها: نتایج نشان داد 15 عامل مرتبط با ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات در مزایدههای الکترونیکی در سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی از بعد قدرت نفوذپذیری و وابستگی به چهار دسته عوامل وابسته، نفوذی، پیوندی و خودمختار تقسیم میشوند. عامل تامین منافع ذینفعان دارای قدرت هدایتکنندگی کم ولی وابستگی بالا میباشند که متغیرهای هدف این پژوهش نامگذاری میگردد. عامل مشخصات دقیق محصول مورد مزایده به دلیل قدرت هدایت کنندگی زیاد و وابستگی کم جزء متغیرهای نفوذی یا به عبارت دیگر محرک میباشد؛ سایر عاملها شامل عامل V1 تا V12 دارای قدرت هدایت زیاد و وابستگی زیاد میباشند. این متغیرها غیرایستا هستند و در دسته متغیرهای پیوندی قرار گرفتهاند. همچنین متغیر تامین منافع شرکت جزو متغیرهای خودمختار پژوهش میباشد.
نتیجهگیری: بنابراین شفافیت اطلاعات در یک مزایده الکترونیکی موجب ایجاد اعتماد دو سویه بین مزایده گر و مزایده گزار شده و و از سویی شفافیت در اطلاعات و انتشار آن بطور مساوی میان مزایده گران باعث میشود تا رقابتی عادلانه میان آنها شکل گیرد و شرکت نیز بتواند بهترین گزینهها را در اختیار داشته باشد.
Abstract
Background: Lack of information transparency is one of the ethical risks in the field of e-commerce. The purpose of this study is to explain the model of information transparency in electronic auctions in the organization of collection and sale of proprietary property.
Method: The present study was a qualitative-exploratory research and descriptive-survey research. The statistical population of the study consisted of faculty members and marketing experts, 15 of whom were selected as the sample by purposive sampling. The research tool was a questionnaire and the interpretive structural modeling approach using MATLAB software was used to analyze the data.
Results: The results showed that 15 factors related to presenting and explaining the information transparency model in electronic auctions in the organization of collection and sale of proprietary property in terms of permeability and dependence are divided into four categories of dependent, intrusive, link and autonomous factors. Stakeholders have low leadership but high dependency, which are named as the target variables of this study. The exact characteristics of the auctioned product are due to the high conductivity and low dependence of the penetration variables or in other words, the stimulus; Other factors, including factors V1 to V12, have high conductivity and high dependence. These variables are non-static and are in the category of linked variables. Also, the variable of securing the interests of the company is one of the autonomous variables of research.
Conclusion: Therefore, transparency of information in an electronic auction creates mutual trust between the auctioneer, and on the other hand, transparency in information and its equal distribution among the auctioneers causes a fair competition between them and the company can also have the best options.