چکیده:
زمینه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های اخلاق حرفه ای در سازمان بر اساس منابع معتبر علمی، نظر متخصصان، مدیران و کارشناسان انجام گرفته است.
روش: حوزه پژوهش کیفی، لحاظ هدف کار بردی و از نوع اسنادی و پدیدار شناسی است، جامعه آماری شامل کلیه منابع معتبر مرتبط با اخلاق حرفه ای و کلیه متخصصان، مدیران و کارشناس حوزه اخلاق حرفه ای، و نمونه شامل: منابع معتبر مرتبط در دسترس، 10 نفر از متخصصان حوزه موضوع، 10 نفر از مدیران سازمان ها، و 10 نفر از کارشناسان بالای 10 سال سابقه (ادارات تعاون،کارورفاه اجتماعی استان مرکزی ) بودند، روش نمونه گیری نیز هدفمند بود. ابزار گرد آوری داده ها در بخش اسنادی چک لیست و در بخش پدیدارشناسی مصاحبه نیمه ساختار یافته بود.روش تجزیه و تحلیل شامل کدگذاری و تحلیل تفسیری بود.
یافته ها: از تعداد 8 سند بالادستی مورد بررسی، تعداد 119 خرده مولفه شناسایی و اخذ شده است که با تفکیک و دسته بندی نمودن این خرده مولفه ها و شناسایی وجه مشترک و وجه افتراق آنها تعداد 24 مولفه اخلاق حرفه ای شناسایی شده است.
نتیجه گیری: باید تاکید بر برنامه منسجم آموزش اخلاق حرفه ای، ایجاد روحیه تعاون و کار مشترک و دسته جمعی به ویژه اخلاق اداری و سازمانی جزو برنامه های آموزشی در سازمان قرارگیرد .
Background: The purpose of this study was to identify the dimensions and components of professional ethics in the organization based on authoritative scientific sources, opinion of experts, managers and experts.
Method: The field of qualitative research, based on the purpose of the paper, is a documentary and phenomenological type. The statistical population consists of all valid sources related to professional ethics and all professionals, managers and experts in the field of professional ethics, and the sample includes: Relevant valid sources, 10 managers from organizations, and 10 experts from over 10 years of experience (cooperatives, social workers in the central province). The sampling method was also targeted sampling method. The data gathering tool was semi-structured in the documentation section of the checklist and in the phenomenology section of the interview. The analysis method included coding and interpretive analysis.
Results: Out of 8 upstream documents, 119 sub-components were identified and obtained by distinguishing and categorizing these sub-components and identifying the common aspect and the way of differentiating them, 24 components of professional ethics were identified.
Conclusion: The emphasis on a coherent program of professional ethics training, the creation of a cooperative spirit, and joint work and group work, especially organizational ethics, should be included in the organizationchr('39')s educational programs.
خلاصه ماشینی:
یافته ها در ابتدا با بررسی پيشينه پژوهش و اسناد و منابع معتبر علمی عوامل تاثير گذار بر اخلاق حرفه اي و معيارهاي شايستگي براي احراز مسئوليت و راهکارهای نهادینه کردن اخلاق حرفهای در سازمانها بر اساس آموزه های دینی، و اسناد و مدارک بالادستی همچون کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد (مریدا) ، قانون خدمات کشوری ،حقوق شهروندی در نظام اداری ,تصویبنامه « طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری»،منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت،منشور کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،منشور اخلاقی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی،چشم انداز و اهداف و ماموریت های اداره کل توسعه منابع انسانی وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي ،مولفه های اخلاق حرفه ای مورد شناسایی قرار خواهیم داد سپس با توجه به اهمیت این مقوله ،نظر و پیشنهادات متخصصان این حوزه را بازبینی کرده تا از این طریق ابعاد و مولفه های دقیق اخلاق حرفه ای در سازمان مشخص شود.
جدول 1: خرده مولفه های اخلاق حرفه ای( اخذ شده به تفکیک بر اساس اسناد بالادستی) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با عنایت به برسی های به عمل آمده از مفاد و محتوای اسناد و مدارک مرتبط با اخلاق حرفه ای که شامل1-کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد (مریدا) 2-قانون خدمات کشور 8 3-حقوق شهروندی در نظام اداری 4-تصویبنامه « طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری 5-منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت6-منشور کاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی 7-منشور اخلاقی وزارت تعاون ,کار و رفاه اجتماعی 8-چشم انداز و اهدافاداره کل توسعه منابع انسانی وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي مورد بررسی قرار گرفتند مفاد این اسناد به طور دقیق و موشکافانه مورد مطالعه قرار گرفته و خرده مولفه هایی که مرتبط با اخلاق حرفه ایشناسایی و تفکیک شده اند که به آنها پرداخته شد و نتیجه آنها به شرح جدول 1 تهیه شده است.