چکیده:
زمینه: تعهد سازمانی یک نگرش اخلاقی و حالت روانی است که نشاندهنده نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان هست. در این زمینه تحقیقات متناقض مختلفی در بین معلمان وجود دارد. بنابراین پژوهش حاضر بهمنظور توصیف، تحلیل و ترکیب ارایهشده درزمینه عوامل همبسته با تعهد سازمانی است.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع فراتحلیل است. جامعه آماری پژوهش حاضر را اسناد مکتوب اعم از پایاننامهها، پژوهشها و مقالات مندرج در مجلات علمی پژوهشی در بین سالهای 95-86 به موضوع عوامل همبسته با تعهد سازمانی پرداختهاند، تشکیل میداد. از بین آثار منتشرشده در دسترس که در پایگاه اطلاعاتی مگیران و آثار منتشرنشده بخش مرجع کتابخانه دانشگاههای محقق اردبیلی، تهران و ارومیه، تعداد 54 سند در 213 عامل پژوهشی انتخاب شد. اطلاعات جمعآوریشده از هر یک از اسناد و پژوهشهای موردنظر با استفاده از آزمون N ایمن از خطا، Q و I2 و همچنین نمودارهای قیفی تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مقدار شاخص خی دو 233/ 0 و مقدار اندازه اثر در مدل ثابت 286/ 0 محاسبهشده است و بررسی این مطالعات عوامل اثرگذار شناسایی و اثرگذاری آنها معنادار ارزیابی شد. کلیه مقادیر مذکور در سطح اطمینان 95 درصدی معنادار ارزیابیشده است.
نتیجهگیری: با توجه به فرا تحلیل انجامشده مشخص شد که بعضی اکثر تحقیقات صورت گرفته در محوریت تعهد سازمانی باهم همسو بوده و بهجز چند مورد همگی روابط متغیرهای سازمانی با تعهد سازمانی را مورد تایید قرار دادهاند.
Background: Organizational commitment is an ethical and mental attitude that reflects a tendency, need, and commitment to continuing to work in an organization. There are several contradictory researches among teachers in this regard. Therefore, the present study is intended to describe, analyze and combine the proposed factors in relation to organizational commitment.
Method: The research method is descriptive-meta-analysis. The statistical population of the present study consisted of written documents, including theses, researches and articles in scientific journals between the years of 2007-2016 on the subject of factors correlated with organizational commitment. Of the published works available in the Magiran database and unpublished works from the reference section of the library of the University of Ardebil, Tehran and Urmia, 54 documents were selected in 213 research subjects. The data collected from each of the documents and researches were analyzed using N-class error, Q and I2 as well as funnel graphs.
Results: The results of this study showed that the value of X2 index was .233 and the effect size was fixed in the fixed model of 0.286. The study of effective factors was identified and their significance was evaluated. All of these values have been evaluated at 95% confidence level.
Conclusion: According to the meta-analysis, it has been found that some of the most studies that carried out on the basis of organizational commitment are consistent and, except for a few, all of the relationships between organizational variables and organizational commitment have been confirmed.
خلاصه ماشینی:
فرا تحلیل عوامل همبسته با تعهد سازمانی معلمان بهعنوان یک متغیر اخلاقی در سازمانهای آموزشی چکیده زمینه: تعهد سازمانی یک نگرش اخلاقی و حالت روانی است که نشاندهنده نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان هست.
این نتایج متناقض در بعضی تحقیقات دیگر درزمینه ارتباط سایر متغیرها با تعهد سازمانی نیز دیدهشده است که محقق را بر آن وامیدارد تا فرا تحلیلی بر روی پژوهشهای انجامشده انجام دهد و نتایج دقیق و یکسانی را عرضه کند.
لذا هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی فراتحلیل پژوهشهای انجامگرفته داخلی درزمینه رابطه متغیرهای پژوهشی و تعهد سازمانی و ایجاد ارتباط بین مطالعات و به دست آوردن یک نتیجه منسجم از میان نتایج پراکنده با استفاده از روشهای آماری نیرومند برای پاسخگویی به سوال اساسی تحقیق است.
بررسی تحقیقات نشان داده که در رابطه با عوامل همبسته با تعهد سازمانی در بین معلمان 211 فرضیه و عامل در قالب 54 کار پژوهشی صورت گرفته است.
The relationship of organizational ethics with psychological well-being, organizational commitment, job stress and vacation intention: the moderating role of self-evaluation.
A Meta-analysis of the relationship between job satisfaction components with teacher's organizational commitment.
Spirituality, job stress, organizational commitment and job satisfaction in nurses in Tehran.
Organizational justice relationship job satisfaction and organizational commitment among the staffs of selected hospitals of Isfahan University of medical sciences, Health Management; 12(35): 32-25.
The Relationship between sedition and autocorrelation of managers with teachers' commitment regarding the role of organizational justice.
The relationship between professional ethics and organizational commitment among faculty members of Kurdistan University of medical sciences.