چکیده:
هدف: افراد دارای معلولیت در بلایا به شدت آسیب پذیر بوده و مرگ و میر آنان در مقایسه با جمعیت عادی بیشتر است. کاستی در دانش این افراد در مواجهه با بلایا، علاوه بر مشکلات فیزیکی و محدودیتهای حرکتی، را میتوان یکی از دلایل این آسیب پذیری محسوب نمود. این کاستی میتواند در آمادگی آنان برای حفظ جان در شرایط بحرانی تاثیر منفی گذارده و موجب پیامدهای ناگوار گردد. از اینرو، این مطالعه با هدف تبیین نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و گروههای ذیربط با در نظر گرفتن دیدگاههای خود این افراد انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کیفی انجام گرفت. مشارکت کنندگان از میان افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی دارای تجربه مواجهه با زلزله، باسواد و در رده سنی 18 تا 60 سال، از طریق نمونهگیری هدفمند به دو روش نمونهگیری با حداکثر تنوع و گلوله برفی انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و اشباع دادهها با ورود 18 فرد واجد شرایط به مطالعه صورت پذیرفت. برای تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون و برای سازماندهی دادهها نرم افزار MAXQDA نسخه 10، به کار گرفته شد.
یافتهها: مشارکت کنندگان در پژوهش، آموزش را امری ضروری جهت ارتقای آمادگی در مواجهه با زلزله دانسته و نیازهای آموزشی آنان در دو مقوله اصلی، نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و نیازهای آموزشی گروههای ذیربط دسته بندی گردید. مقوله اصلی اول، متشکل از دو مقوله فرعی: نیازهای آموزشی پایه شامل، حفظ جان و پیشگیری از معلولیتهای ثانویه، حفظ خونسردی، کنترل استرس و تصمیمگیری؛ و نیازهای آموزشی توانمندسازی مشتمل بر، کنار آمدن با معلولیت در شرایط بحرانی، امدادرسانی به سایر افراد در صورت توانایی و آموزش سایر افراد دارای معلولیت، بود. مقوله اصلی دوم نیز، در قالب دو مقوله فرعی: نیازهای آموزشی عمومی مربوط به خانوادهها و مردم شامل، نجات افراد دارای معلولیت، حفظ جان و پیشگیری از معلولیت، امدادرسانی صحیح به افراد جامعه جهت پیشگیری از معلولیت، همراهی و حمایت روانی افراد دارای معلولیت؛ و نیازهای آموزشی تخصصی مربوط به امدادگران و مدیران بلایا مشتمل بر، امدادرسانی به افراد دارای معلولیت، پیشگیری از معلولیت و آسیب در حین نجات افراد، آشنایی با گروههای مختلف معلولین و نیازهایشان و در نظر گرفتن نیازهای افراد دارای معلولیت در اقدامات پاسخ، مطرح گردید.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، نیازهای آموزشی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و گروههای ذیربط، در قالب حفظ جان، سلامتی و پیشگیری از معلولیت، توانمندسازی و ارتقای کیفیت خدمات در زلزله، ظهور یافت. تحقق این نیازهای آموزشی موجب افزایش آمادگی این افراد در مواجهه با زلزله گردیده و مستلزم تدوین برنامههای آموزشی استاندارد و کاربردی با اخذ نظرات آنان و پیاده نمودن آن در شرایط قبل از وقوع بلایا میباشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه تاکنون اقدامی جدی و اصولی در زمینه آموزش افراد دارای معلولیت انجام نشده است، لازم است برنامه ریزان و سیاستگذاران، با تدوین سیاستهای تخصصی و متناسب با شرایط کشور، بستر آموزش این افراد را فراهم نمایند. این اقدام میتواند در کاهش مرگ و میر و ارتقا سلامت این افراد در شرایط بلایا موثر باشد.
Objective: People with disabilities are highly vulnerable during disasters and their mortality is higher than normal population. The causes of this vulnerability, in addition to the physical problems and movement limitations, can be lack of their knowledge in facing with disasters. Such deficiencies can adversely affect their preparedness surviving in the disastrous situations and cause adverse consequences. Hence, this study aimed to identify the educational needs of people with physical disabilities and related groups in earthquakes, through understanding their views.
Materials and Methods: The study was conducted qualitative. Participants were selected from people with physical disability who had an experience of earthquake, literate and in the age range of 18-60 years, through purposeful sampling in two methods of maximum variation and snowballing. Semi-structured interviews were used for data collection and data saturation was reached with the entry of 18 eligible individuals. Thematic analysis was applied for data analysis assisted by MAXQDA software version 10 for organizing the data.
Results: The participants stated that education was an essential factor for improving their preparedness for earthquake. The educational needs were categorized as two main themes. The first main theme included two subthemes, basic educational needs such as saving life and prevention of secondary disabilities, keeping calm, stress management and decision making; as well as empowerment educational needs such as coping with disabilities in critical situations, providing relief to other people in case of having enough ability, and educating other people with disabilities. The second main theme included two subthemes of general educational needs related to families and public, such as rescue of people with disabilities, saving self-life and prevention of disabilities, proper relief to public for prevention of disabilities, accompanying and psychological support of people with disabilities; and the specialized educational needs for relief workers and disaster managers, including relief to people with disabilities, prevention of disability and injury while rescuing public, familiarity with different groups of people with disabilities and their needs, and considering the needs of people with disabilities in the response measures.
Conclusion: Based on the research findings, the educational needs of people with physical disabilities and related groups, emerged in the form of preserving life, health and disability prevention, empowerment and improving the quality of services in the earthquake. Fulfilling the educational needs can increase the preparedness of these people in facing with earthquakes, although it requires the development of standard and practical educational programs by obtaining their opinions and implementing it in the situations before the disasters. On the other hand, considering that no serious and principled action has been taken so far in the field of education of people with disabilities, it is necessary for the planners and policy makers to formulate specialized policies in accordance with the countrychr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s conditions. This measures can be effective in reducing mortality and improving the health of these people in disaster situations.