چکیده:
شاید پیشتر واژه «انقلاب صنعتی» برای بسیاری یادآور جهش غرب بهویژه انگلستان و تحولی بنیادین در
نظام کار و تولید بود؛ اما اکنون همزمان با انقلاب صنعتی چهارم و در آستانه ورود به جامعه نسل پنجم،
ژاپن گوی سبقت را از همگان ربودهاست.
مجمع جهانی اقتصاد در سال ٢٠١٦ رسما از انقلاب صنعتی چهارم صحبت کرد و ژاپن نیز به عنوان نخستین
کشور، برنامه خود را برای تحقق جامعه نسل پنجم تدوین و اجرای آن را آغاز کرد. این مقاله به دنبال پاسخ
به این سوال است که چرا و چگونه ژاپن توانست پیش از همه جایگاه خود را در این انقلاب جدید تثبیت
سازد و خود را به عنوان الگویی برای دیگران معرفی کند. این مقاله با استفاده از روش تحقیق تاریخی -
تحلیلی و در چارچوب نظریه انطباق انتقالی١مائهگاوا کیجی،t به بررسی نقش آموزش و تحولات و
اصلاحات آن به ویژه در قرن ٢١ در آماده شدن این کشور برای رسیدن به جایگاه کنونی می پردازد.
اراده ژاپن در اجرای اصلاحات مستمر در نظام آموزشی ژاپن، این کشور را که شاید دیرتر از بسیاری
کشورهای غربی به سمت نظام آموزشی مدرن رفتهبود، بسیار زودتر به مفهوم جدید «دانش یکپارچه »
رساند. نکته کلیدی در جامعه نسل پنجم هم همین برداشته شدن مرزها میان علوم، پررنگ شدن نقش
انسانها در جامعه ای ابرهوشمند و یادگیری مادام العمر مهارت های زندگی است.
Perhaps "Industrial Revolution" term used to remind many of the West's
rising, especially Britain, and a fundamental change in the system of labor
and production. Now, at the same time as the Fourth Industrial Revolution
and on the eve of entering the fifth generation of society, Japan has snatched
the lead from everyone. In 2016, the World Economic Forum officially
spoke about the Fourth Industrial Revolution, and Japan, as the first country,
began to formulate and implement its plan for the realization of the Fifth-
Generation Society. It designed a plan called Society 5.0. The question that
this article seeks to address and answer is why and how Japan was able to
consolidate its position in this new revolution and introduce itself as a role
model for others. This article examines the role of education and its
developments and reforms, especially in the 21st century, in preparing the
country for its current status. Japan's will to implement continuous reforms
in the Japanese education system led the country to a new concept of
"integrated knowledge" much earlier, perhaps later than many Western
countries. A key point in Society 5.0 is removing boundaries between
sciences, making a human-centered and super-smart society, and the lifelong
learning of life skills.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: ژاپن ، آموزش ، انقلاب صنعتي چهارم ، جامعه نسل پنجم ، انطباق انتقالي The Role of Education in achieving Japanese Society 5.
Japan's will to implement continuous reforms in the Japanese education system led the country to a new concept of "integrated knowledge" much earlier, perhaps later than many Western countries.
Post-The Fourth Industrial Revolution Society ٣٢٢ دوره چهارم ، شماره سي و دوم ، زمستان ١٣٩٩ نقش آموزش در دست يابي به جامعه نسل پنجم در ژاپن انقلاب صنعتي چهارم صحبت شده بود اما تا ٢٠١٦ هنوز شاخصه هاي اين انقلاب و ويژگيهاي جامعه پس از آن مشخص نبود.
Tōhoku earthquake and tsunami ٣٢٤ دوره چهارم ، شماره سي و دوم ، زمستان ١٣٩٩ نقش آموزش در دست يابي به جامعه نسل پنجم در ژاپن پوررستمي و سهراب احمديان در واقع به همين خيزش ژاپن براي اجراي اصلاحات گسترده و حرکت به سمت يکپارچه سازي علوم اشاره دارد (پوررستمي و احمديان ١٣٩٧) .
Meiji ٣٢٦ دوره چهارم ، شماره سي و دوم ، زمستان ١٣٩٩ نقش آموزش در دست يابي به جامعه نسل پنجم در ژاپن پروفسور کليفورد کلارک ١ استاد آموزش در دانشگاه کاندا پروفسور تاکاسايو ناکامورا٢ استاد علوم آموزشي در دانشگاه توکيو پروفسور تاکائو کوساکاوا٣ استاد اقتصاد در دانشگاه هيتوتسوباشي 4 يوجي ساتو٥ مدرس در موسسه آموزشي کاواييجوکو 6 يکي از روش هاي مصاحبه عمقي، مصاحبه با مصاحبه شونده و در نظر گرفتن او به عنوان يک کل به نمايندگي از گروهي از متخصصان است (فليک ١٣٩٤, ١٨٣).