چکیده:
نقد، علم ارزیابی و سنجش میزان اعتبار علمی یک اثر است که مانند سایر رشتههای علمی، قواعد و اصول خاص خود را دارد. نقد است که به یک اثر اعتبار بخشیده و نقاط ضعف و قوت آن را آشکار میکند. کتاب «عزف علی وتر النص الشعری» اثر عمر محمد الطالب از جمله آثاری است که سعی دارد به دور از طرح مباحث نظری و پرداختن به موضوع های مختلف نقد ادبی، از طریق تحلیل متون به موضوع برسد. این مقاله سعی دارد در بخش ساختار با روش توصیف و دربخش بررسی محتوا با روش توصیف و تحلیل، به دور از هرگونه پیش داوری یا اعمال نظر شخصی به ارزیابی کتاب پرداخته نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کند. نتایج به دست آمده نشان میدهد کتاب حاضر در بخش تحلیل متون هدف نویسنده را محقق ساخته و در حد بالایی موفق است اما در بخش ساختاری کاستی هایی مشاهده میشود که لازم است نویسنده محترم و ناشر در رفع آن اقدام کنند.
By definition, criticism is the task of examining the validity of a work of art or literature. Like other disciplines, it is based on specific rules and regulations. Once a work is criticized, its strengths and weakneses are revealed. In this regard, ‘Azf Ala Vatar el-Nas ol-Sheri’ (Playing the Strings of Poetry) by Omar Mohammad al-Talib is evaluated as a book that seeks to grasp the content through the text analysis. The analysis is conducted by sticking to various aspects of literary criticism and avoiding theoretical subjects. The present study aims to evaluate the book for its strengths and weak points in an objective and unbiased manner. The research method is descriptive for the structure and descriptive-analytical for the content of the book. As the results of the content analysis indicate, the author’s goal is successfully fulfilled. In structural terms, however, the book is beset with certain shortcomings, which the author and the publisher are advised to mend.
خلاصه ماشینی:
١. ١ اهمیت و ضرورت پژوهش یکی از راه های آشنایی با متون و تذوق آن ها، تحلیل به منظور استخراج زیبایی هـا و مفـاهیم ظاهری و باطنی آن ها و پی بردن به حقایق نهفته در آن هاست که همواره مورد توجـه ادیبـان و محققان و ادب دوستان بوده است ولـی شـیوه هـای سـنتی تحلیـل متـون سـبب دوری و دلزدگی دانشجویان و فراگیری سطحی و زودگذر آن ها بـوده و دانشـجو را در دایـره حفـظ لغات متن و شرح مختصر آن محصـور کـرده بـه گونـه ای کـه قـدرت تجزیـه و تحلیـل و اظهارنظر را از او گرفته است .
به طور کلی عنوان روی جلد بسیار ساده بوده و جذاب نیست و قرار گـرفتن آن در داخل آبـی تیـره وضـوح کمتـری داشـته کـه مـیتوانـد از مـوارد نقـص روی جلـد کتاب باشد؛ اگر از جنبه دیگر به مسأله توجه شود با توجه به این که هدف کتـاب بررسـی و تحلیل متون به گونه ای است که زوایای نهفته در آن ها را نمایان سازد و پی بردن به زوایـای پنهان متن کار آسانی نیست که از همـان ابتـدا واضـح و مشـخص باشـد و نیـاز بـه تفکـر، استدلال ، منطق و ایجاد ارتباط بین اجزای مختلـف دارد، مـیتوانـد تـوجیهی بـرای انتخـاب این رنگ برای عنوان باشد.
com/color ٥-attributes) شیوه مؤلف در تحلیل نمونه ها در این کتاب به گونه ای است کـه سـؤالاتی در ذهن مخاطب ایجاد کرده او را به تفکر وا میدارد، نیز در تحلیل ها بررسی ارتباطـات منطقـی بین متن مورد نظر است و به نوعی تفکرزاست و به نظر میرسد با توجه به موارد ذکر شـده با رنگ آبی تناسب داشته باشد.