خلاصه ماشینی:
علاوه بر این، انتخابات نوعی رفتارسنجی در حوزه کنش و نگرش سیاسی شهروندان نیز هست که با کارکردهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نظام در سطح کلان همبستگی دارد، بطوریکه کمیت و کیفیت مشارکت مردم در انتخابات میتواند میزان مقبولیت، کارآمدی نظام، سیاست ها، کارگزاران حکومتی و نیز نوع خواستههای رأی دهندگان را آشکار کند (Kavyeanirad, 2014: 42).
مهمترین شاخصههای این نظریه عبارتند از: شرایط اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی نقش تعیین کننده دارد (اگر همگون باشد الگوی پیوسته و اگر نباشد الگوی رأی ناپیوسته خواهد بود)؛ جامعه پذیری سیاسی (آگاهانه یا ناآگاهانه) و تبلیغات انتخاباتی تأثیر چندانی ندارد (Pishgahiphard, 2008: 12) الگوی رأی سلسله مراتب نیازها مشهورترین دیدگاه در الگوی رأی سلسله مراتبی، مربوط به دیدگاه الگوی رأی اینگلهارت است.
به عبارت دیگر جامعه شناسان بر این باورند که ساختارها و وضعیت، جهت گیریهای سیاسی مردم را تحت تأثیر قرار میدهند و آنها دارای گرایشهای ثابتی هستند که ریشه در محیط خانوادگی، زندگی شغلی و محیط فرهنگی آنان دارد (ایوبی، 1377، صص 16، 17) پل لازارسفلد و گروه تحقیقاتی اش نشان دادند که، با مطالعه شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افراد رأی دهنده، به راحتی میتوان جهت گیری سیاسی آنان را پیش بینی کرد، زیرا رابطهای مستقیم بین شرایط اجتماعی و گرایش سیاسی افراد وجود دارد و ویژگیهای اجتماعی تعیین کننده ویژگیهای سیاسی افراد است.
Avery Peter, Modern Iran, (London: Oxford University Press, 1963).
Manhheime Karl, Ideology and Utopia, (London: Oxford University Press, 1955) Martindale Don, Social Life and Cultural Change, (Princeton: D.
J, Social Change in the Industrial Revolution, (Chicago University Press, 1959).