چکیده:
مقدمه: رفتار پرخطر، به مجموعهای از رفتارها اطلاق میشود که سلامت روان و جسمی افراد را به خطر میاندازد. شیوع اینگونه رفتارها در دانشجویان ایرانی افزایش پیداکرده است و آسیبهای جبرانناپذیر را به دنبال دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط سبک خانوادگی و رفتارهای پرخطر از طریق میانجیگری عاطفه منفی و دشواری در تنظیم هیجان است.
روش: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی-هم بستگی است. شرکتکنندگان به پرسشنامههای سبک خانوادگی، عاطفه منفی و مثبت، دشواری در تنظیم هیجان و رفتار پرخطر پاسخ دادند. از ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری بهوسیلهی نرمافزار Spss و Amos استفاده شد.
یافته: نتایج نشان داد که بین سبک خانوادگی، دشواری در تنظیم هیجان و رفتارهای پرخطر ارتباط معنادار وجود دارد. همچنین، این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بهطوریکه تنظیم هیجان بین سبک خانوادگی و خرده مقیاسهای رفتارهای پرخطر شامل خشونت، تغذیه و مواد نقش میانجی دارد.
نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان گفت در خانوادههایی که از انسجام، درک و ابراز گری کافی برخوردار نیستند، افراد از راهبردهای ناکارآمد تنظیم هیجان مانند رفتارهای پرخطر استفاده میکنند. به همین دلیل، میتوان برای پیشگیری از آن آموزشهایی برای افراد آسیبپذیر تدوین شود.
Introduction: Risky behavior refers to a set of behaviors that endanger onechr('39')s mental and physical health. The prevalence of these behaviors among Iranian students has increased. Although, there is less attention paid to effective factors on them. Accordingly, This study aimed to investigate the relationship between Family Relationships and Risky behaviors with the mediating role of Negative Affect and Emotion Regulation Difficulties.
Measurement: This research is a descriptive- correlational study. They responded to the family Relationship index, Negative Affect, Emotion Regulation Difficulties, and Risky Behaviors questionnaires. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling evaluated by using SPSS and Amos software.
Results: The result of correlation shows there is a significant positive relationship between family relationship index, Difficulty in Emotion Regulation, and Risky Behaviors. Also, the fit indices of the proposed model show this model is fit. As, the Difficulty Emotion Regulation plays a mediating role between family relationships and Risky Behaviors. Especially Violence, Eating Behaviors and Substance use.
Conclusions: It can be said, in families with a lack of coherency, understanding, and expressiveness, individuals use ineffective strategies such as risky behaviors. Accordingly, Training and evaluation of vulnerable populations can prevent such behaviors.