چکیده:
در دنیای امروز حقوق شــهروندی عامل رشد و توسعه پایدار، نیروی انسانی محسوب می شــود که از طریق آموزش های لازم خصوصا توسط آموزش و پرورش از حقوق حقه خود (حق و تکلیف) اطلاع حاصل نموده و قانون مند شده اند.
در این مقاله پیدایش واژه شهروند و حقوق شهروندی در منابع مختلف و نقش آموزش و پرورش در ارتقای این حقوق با قوانین و مقررات گذشــته و حال و مصوبات قوانین وضع شده شاخص ها و مولفه های آموزشــی مورد توجه بوده ولی به دلیل بی توجهی و سوءمدیریت نتوانسته محقق شود که نیازمند بازنگری و ایجاد ضمانت های اجرایی قوی تر همراه با عزم ملی و اسلامی همه جانبه می باشد تا آموزش و پرورش بتواند به رسالت خود به طور دقیق تری عمل نماید.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله پيدايش واژه شهروند و حقوق شهروندي در منابع مختلف و نقش آموزش و پرورش در ارتقاي اين حقوق با قوانين و مقررات گذشــته و حال و مصوبات قوانين وضع شده شاخص ها و مولفه هاي آموزشــي مورد توجه بوده ولي به دليل بي توجهي و سوءمديريت نتوانسته محقق شود که نيازمند بازنگري و ايجاد ضمانت هاي اجرايي قوي تر همراه با عزم ملي و اسلامي همه جانبه مي باشد تا آموزش و پرورش بتواند به رسالت خود به طور دقيق تري عمل نمايد .
با فرصت و زمان مناســب به دســت آمده اين سوالات مطرح مي باشــد که صلاحيت ها و تکاليف آموزش و پرورش در ارتقاي حقوق شــهروندي در ايران چيســت و کدام دسته از حقوق شــهروندي مي تواند توسط آموزش و پرورش به شکل بنيادين در جامعه تسري يابد؟ آموزش و پرورش در تامل با معلمان ، دانش آموزان و شــهروندان چگونه مي تواند مجري يا ناقض حقوق شهروندي باشد و اين که چگونه آموزش و پرورش ، شــهروند، حقوق شــهروندي ، نظام سياسي مبتني بر عدالت ، اجراي قوانين ، داشــتن آزادي مشروع ، حق مشارکت در جامعه و آموزش به اهميت اين مولفه ها مي افزايد؟ با مراجعه به قوانين بالا دستي و پايين دستي و يا با تصويب قوانين لازم و جديد در جهت ارتقاي حقوق شــهروندي گام هاي موثري برداشته شده است .
بطور کلي براي هر دانش آموزي که به مدرسه مي رود بايد دو هدف اساسي را در نظر داشت و به کار گرفت ؛ نخســت آموزش که با استفاده از کتاب و کلاس و ديگر امکانات آموزشي انجام مي شود و دوم پرورش و هدايت کودکان که همواره در کنار آموزش و نيز مقدم بر آن اســت .