چکیده:
با تمثیل از حوزه فنی و مهندســی، شــهر دو بعد نرم افزاری و سخت افزاری دارد. بعد ســخت افزاری شهر را ساختمان ها، خیابان ها، ماشین ها و بطور کلی هرآنچه که در آن با چشم می توان دید تشــکیل می دهد. بعد نرم افزاری شهر شامل فرهنگ، رفتار و اخلاق شهروندی حاکم بر آن می شود. عوامل متعددی در تقویت بعد تاثیر گذار می باشند. امروز رســانه جزء لاینفک زندگی شهروندان است رســانه های چاپی اعم از کتب و مجلات، رسانه های محیطی، رســانه های الکترونیکی شــامل رادیو، تلویزیون و ماهواره و نهایتا رســانه های نوین نظیر اینترنت و شــبکه های اجتماعی آن چنــان با زندگی مردم عجین شده اند که بدون تردید نمی توان فردی را یافت که از هیچ رسانه ای استفاده نکند. سوال اصلی در این پژوهش وجود یا عدم وجود رابطه بین اســتفاده از انواع رسانه با نگرش به اخلاق شهروندی تهرانیان است.
روش اصلی پیمایش، و برای گردآوری اطلاعات از ابزار «پرسشنامه» استفاده شده است. عمده ترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین استفاده از رسانه های چاپی و الکترونیکی با تقویت نگرش به ابعاد فردی، اجتماعی و اخلاقی شهروندی تهرانی ها رابطه معنادار و مســتقیم با شدت متوسط وجود داشته و استفاده از رسانه های نوین یا تعاملی رابطه ای با نگرش به اخلاق شهروندی ندارند که شاید این موضوع ناشی از ماهیت ویژه و منحصر به فرد این نوع رسانه با توجه به دامنه نامحدود فضای مورد استفاده آن باشد کاربران فضای مجازی بدون وجود هیچگونه حصار زمانی و مکانی از این رسانه استفاده می نمایند و به نوعی خود را عضوی از دهکده جهانی مارشال مک لوهان می دانند.
خلاصه ماشینی:
عمده ترين نتايج تحقيق حاکي از آن است که بين استفاده از رسانه هاي چاپي و الکترونيکي با تقويت نگرش به ابعاد فردي ، اجتماعي و اخلاقي شهروندي تهراني ها رابطه معنادار و مســتقيم با شدت متوسط وجود داشته و استفاده از رسانه هاي نوين يا تعاملي رابطه اي با ١ نگرش به اخلاق شهروندي ندارند که شايد اين موضوع ناشي از ماهيت ويژه و منحصر به فرد اين نوع رسانه با توجه به دامنه نامحدود فضاي مورد استفاده آن باشد کاربران فضاي مجازي بدون وجود هيچگونه حصار زماني و مکاني از اين رسانه استفاده مي نمايند و به نوعي خود را عضوي از دهکده جهاني مارشال مک لوهان مي دانند واژه هاي کليدي : نگرش ، اخلاق شهروندي ، شهروند، رسانه ، فضاي مجازي 816 مقدمه از ميان حوزه هاي مختلف نظام اجتماعي ، نظام فرهنگي پيوند تنگاتنگي با رسانه ها٤ به ويژه تلويزيون و اينترنت برقرار کرده اســت .
4- medias 5-Citizenship 817 سوال اصلي اين است که آيا بين نگرش به اخلاق شهروندي به عنوان بخشي از فرهنگ و رسانه مورد اســتفاده در تهران ارتباط معنا داري وجود دارد ؟ بنابراين اين پژوهش به شناسايي رابطه رسانه مورد استفاده با نگرش به اخلاق شهروندي مي پردازد تا بتواند رابطه بين استفاده از رسانه هاي مختلف را با نگرش شهروندان تهراني به ابعاد فردي و اجتماعي اخلاق شهروندي بررسي و شناسايي نمايد.
٢) به نظر مي رسد هرچه ميزان استفاده شهروندان تهراني از رسانه هاي چاپي بيشتر شود، نگرش ايشان به بعد اجتماعي اخلاق شهروندي نيز تقويت مي گردد.
٤) به نظر مي رسد هرچه ميزان استفاده شهروندان تهراني از رسانه هاي الکترونيکي بيشتر شود، نگرش ايشان به بعد اجتماعي اخلاق شهروندي نيز تقويت مي گردد.