چکیده:
غافلگیری راهبردی زمانی رخ میدهد که نظام امنیت ملی قادر به پیشگیری کامل از بحران یا مدیریت پیشینی شرایط برای کاهش آسیبهای ناشی از بحران نباشد. حکمرانی امنیت ملی نیز به معنای کنشگری نهادهای خاصی از ساختار سیاسی کشور است که ماموریت مشخصی در قانون در حوزه امنیت ملی دارند. بر این اساس، پرسش اساسی این است که غافلگیری راهبردی چه تاثیری بر حکمرانی امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران دارد؟ نتایج این مقاله نشان میدهد که وقوع غافلگیری، فرایند تصمیمگیری امنیت ملی را دچار تاخیر زمانی می کند و هزینه تامین امنیت را افزایش میدهد. ضمن اینکه افزایش سوگیری شناختی، ابهام در نقش بازیگران تهدیدساز، مشغول نگه داشتن مقام های امنیت ملی، کاهش پایداری و نفوذ حاکمیت ملی، تردید در اولویتهای امنیتی، افزایش سیگنالهای کم اهمیت و افزایش بی اعتمادی عمومی نسبت به نظام امنیت ملی از دیگر موارد تاثیر غافلگیری در حکمرانی امنیت ملی هستند. در این مقاله، راههایی برای کاهش غافلگیری پیشنهاد شده است.
Strategic surprise occurs when the national security system is unable to fully preventa crisis or of a priori management of the situation to reduce the damages caused bythe crisis. National security governance also means the activism of certaininstitutions of the country's political structure that have a specific mission in thefield of national security by law. Accordingly, the main question is what effect doesstrategic surprise have on the governance of national security in the IslamicRepublic of Iran? The results of this article show that the occurrence of strategicsurprise postpones the national security decision-making process and increases thecosts of security. While increasing cognitive bias, ambiguity in the role ofthreatening actors, keeping national security officials busy, reducing the stability andinfluence of national sovereignty, doubts about security priorities, increasinginsignificant signals and increasing public distrust of the national security system aresome examples of the impact of strategic surprise on the national securitygovernance. This article suggests ways to reduce these surprises.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، پرسش اساسي اين است که غافل گيري راهبردي چه تأثيري بر حکمراني امنيت ملي در جمهوري اسلامي ايران دارد؟ نتايج اين مقاله نشان ميدهد که وقوع غافل گيري، فرايند تصميم گيري امنيت ملي را دچار تأخير زماني ميکند و هزينه تأمين امنيت را افزايش مي دهد.
com فصلنامه مطالعات راهبردي سال بيست وسوم شماره چهارم زمستان ١٣٩٩ شماره مسلسل ٩٠ 148 فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره ٩٠ زمستان ٩٩ مقدمه شکست يا غافل گيري راهبردي ١ زماني رخ مي دهد که نظام امنيت ملي قادر به پيشگيري کامل از بحران يا مديريت پيشيني شرايط براي کاهش آسيب هاي ناشي از بحران نباشد.
از اين رو، نوآوري مقـاله در رابطه بين غافل گيري و حکمراني امنيت ملي و نيز در کاربســـت موضوع در جمهوري اسلامي ايران است .
غافل گيري راهبردي، ناتوانايي يک يا چندين بخش از فرآيند اطلاعاتي- امنيتي (جمع آوري، ارزيابي و تحليل ، توليد و انتشار اطلاعات ) در تأمين داده هاي به موقع و دقيق در مورد مسئله يا اتفاق حائز اهميت براي امنيت ملي اسـت .
بحث از غافل گيري راهبردي در ايران ، به معناي ناديده انگاشــتن موفقيت ها و پيروزيهاي منحصــربه فرد کشـور در حوزه هاي اطلاعاتي- امنيتي نيسـت ؛ اما مسـئله اين است که کشور توسعه يافته اي با ويژگيهاي راهبردي و اهميت فوق العاده براي دشـــمنان و رقبا نبايد به ســـادگي در معرض غافل گيري و تهديد قرار گيرد.