چکیده:
اثر اضطراب بر عملکرد ورزشی همواره یکی از موضوعات مهم پژوهشهای حوزه روانشناسی ورزش است. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر اطلاعات بینایی- شنوایی بر رفتار خیرگی افراد با اضطراب صفتی در تشخیص جهت ضربهی تاس بدمینتون بود. شرکتکنندگان، 40 فرد مبتدی با اضطراب صفتی بودند که به صورت تصادفی به گروه ادراک تکحسی و چندحسی تقسیم شدند. گروه تکحسی به تمرین تشخیص جهت ضربهی تاس بدمینتون در لحظه برخورد توپ با راکت، از طریق بینایی پرداختند و گروه چندحسی از اطلاعات بینایی- شنوایی همزمان استفاده کردند. هر دو گروه 200 کوشش تمرینی انجام دادند. پیش-آزمون و پسآزمون هر دو گروه به صورت تکحسی گرفته شد. نتایج نشان داد گروه چندحسی الگوی خیرگی بهینه (تعداد تثبیت کم و مدت تثبیت طولانیتر) را کسب کردند. احتمالاً استفاده از صوت به منظور برجسته کردن نشانههای غنی از اطلاعات راهی برای بهبود الگوی رفتار خیرگی افراد در سطح مبتدی با اضطراب صفتی است.
The effect of anxiety on sports performance has always been one of the important research issues in the field of sports psychology. The aim of this study was to determine the effect of audio-visual information on the gaze behavior of individuals with trait anxiety in the recognizing of the badminton shot. Participants were 40 beginners with trait anxiety who were randomly divided into unisensory and multisensory perception groups. The unisensory group just observed video clips and recognize shot direction when the racket-ball contact and the multisensory group used audio-visual information simultaneously. Both groups performed 200 trials. Pre-test and post-test were taken as a unisensory in both groups. The results showed that the multisensory group obtained the optimal gaze behavior (low number of fixations and longer fixation duration). Using sound to highlight important cues is probably a way to improve the pattern of gaze behavior in beginners with trait anxiety.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که اضطراب سبب اختلال در برداشت ویژگیهای زمانبندی حرکت و کاهش دقت در برداشت نشانههای کلیدی میگردد (المرز و یانگ، 2019) و همچنین سبب کاهش ظرفیت پردازش و الگوی رفتار خیرگی ناکارآمد میگردد؛ اما صوت به صورت موازی پردازش و انتقال اطلاعات زمانبندی را تسهیل میبخشد، ظرفیت حافظه کاری را کمتر اشغال میکند و میتواند توجه را بر جنبههای خاص تکلیف متمرکز کند؛ به نظر میرسد بتوان از یادگیری چندحسی (بینایی-شنوایی) جهت جبران ظرفیت اشغالشده از طریق اضطراب و بهبود دقت در برداشت ویژگیهای زمانبندی استفاده کرد.
ارجاعدهي Research paper Psychological and Social Factors Influencing the Development of Sports for Athletes with Disabilities in Tajikistan Ali Alizadeh1, and Zynalabedin Cobuliev2 1.
Professor in Management and Technology Academy of Sciences, Dushanbe, Tajikestan Abstract The present study identifies the psychological and social factors influencing the development of sports for athletes with disabilities in Tajikistan.
This study showed that social factors, including respect, social support, media, family, and social interaction, are the most critical barriers to the development of sports for athletes with disabilities, respectively.
Bragaru, Dekker, Geertzen & Dijkstra (2013) examined the barriers to sports participation of people with lower extremity amputations in the Netherlands and presented technical, social and personal factors in their model.
Therefore, due to the change in the health system of the Tajik society and the lack of research on sports for the disabled in this community, it seems that identifying psychological and social factors affecting the development of sports for the disabled in Tajikistan is important and necessary to exercise and do physical activity.
Barriers to and facilitators of sports participation for people with physical disabilities: A systematic review.