چکیده:
امروزه بیشتر دانشمندان بهدنبال الگویی برای مدیریت بحرانهای سیاسی ـ اجتماعی هستند. از آنجا که اصول و راهبردهای ارائهشده آنها اغلب خاستگاه غربی و غیر بومی دارد، با روش و سبک مدیریتی ائمه معصومین (علیهمالسلام) متفاوت است. این مقاله بهدنبال پاسخ به این سؤال اصلی است که اصول و راهبرد مدیریتی حضرت امام علی(ع) در حل بحرانهای سیاسی و اجتماعی زمان خود چه بوده است. در این راستا فرضیه مقاله عبارت است از اینکه امام علی(ع) با مدیریت بر قلوب و اصلاح رابطه خود با خود و خود با خدا و باتوجه به شرایط و موقعیت زمان با سبکی از مدیریت آرام، متعادل و پیشگیرانه و مهارکننده به رفع بحرانهای سیاسی و اجتماعی زمان خود پرداخته است. در این مقاله فرضیه یادشده به انضمام اصول مدیریتی حضرت علی(ع) با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس بررسی اطلاعات کتابخانهای و سخنان و سیره حضرت در نهجالبلاغه و تطبیق آن با نظریات موجود در مورد مدیریت بحران ثابت شده است.
These days, many scholars are looking for a model for managing socio-political crises. As the principles and strategies they present in this regard are often of Western and non-indigenous origins, they differ from the method and approaches presented by the Imams (AS). This study is intended to answer the main question of what the principles and management strategies of Imam Ali (AS) were for resolving the political and social crises of his time. Hence, the research hypothesize that Imam Ali (AS) tried to resolve political and social crises by drawing the hearts of people and arranging his relationship with himself and with God, according to the conditions and situation of his time, with a peaceful, balanced and preventive management. The findings of this research confirmed the hypothesis, as well as the management principles of Imam Ali (AS) by employing descriptive-analytical method based on library data and speeches and biography of Imam Ali in Nahj al-Balaghah and its comparison with the present theories about crisis management.