چکیده:
ازاین که خداوند متعال درقرآن کریم انسان ها را به اطاعت مطلق ازپیامبرصلی الله علیه و آله دعوت کرده هیچ تردیدی نیست زیرا که درآیات متعددی ازقرآن اطاعت خدا و رسولش قرین هم آمده به این که هرجا اطاعت ازخدای سبحان آمده به همراه آن اطاعت ازپیامبرهم آمده که با لفظ 'اطیعوالله و اطیعو الرسول' تبیین شده است.نگارنده دراین پژوهش با استفاده ازروش توصیفی –تحلیلی به نظریه واشکال سها درکتاب نقد قرآن مبنی براین که چراباید ازپیامبرخدااطاعت کرد؟ پرداخته واساس ادله قرآنی وروایی نقدوبررسی کرده وپاسخ داده است . نتیجه حاصل دراین نوشتاراین که اطاعت وتبعیت از پیامبرهمانند اطاعت ازخداوند متعال واجب ولازم است زیرافرمان وکلام پیامبرفرمان و کلام پروردگارسبحان است.
خلاصه ماشینی:
عـلاوه بـر ايـن اگـر در تـاريخ و سـيره پيامبراعظم صلي اٰلله عليه وآله مشاهده و تأمل کنيم مشـخص ميشـود کـه حضـرت هرگـز بـه کسي دستور نميدادند حتي به آن افراد ضعيف و زيردست خود هم امرونهي نميکرد البتـه درست است که ايشان پيامبر امت و رهبر جامعه بودند و وظيفه هدايتگري بشـر را بـر عهـده داشتند و هر جا لازم بود انذار و تبشير ميکردند اما همه طبق امر الهي بود ولي در کارهـاي شخصياش هرگز به کسـي امرونهـي نميکـرد و همـواره خـودش انجـام مـيداد زيـرا کـه حضرت به دليل دارا بودن فضايل و مکارم اخلاقي و انسـاني هميشـه در همـه امـور اسـوه و الگوي بشريت بودند و هستند حتي اکثر روايات فريقين خود گواه بر اين مطلـب اسـت کـه مورد تأييد و تأکيد واقع شده است به اين منظور که رسول خدا هميشه کارهاي شخصـياش را خودش انجام ميداد .
(حسيني استرآبادي/۴۷۳ مجلسي ۱۳۹/۲۷ حلبي /۲۴۷ ) حال پيامبري کـه خـود را خادم مردم ميداند و بااين همه صفات و مقام والا و رسالت الهي آيا ميتوان او را ديکتـاتور خطاب کرد؟ آيا رفتار حضرت قابل مقايسه با رفتار ديکتاتورها است ؟ بنا براين پاسـخ مـا بـه سها اين است که اطاعت و تبعيت از رسول خدا به معناي ديکتاتوري نيست بلکه طبق فرمان خالق يکتا تبعيت از فرامين نبيمکرم اسلام صلي اٰلله عليه وآله لازم و واجب الاطاعه است .
درنهايت پاسخ ما به سها اين است که اطاعت و تبعيت از پيـامبراکرم صـلي اٰلله عليه وآله واجب و لازم است زيرا که اطاعت از ايشان اطاعت از خداوند متعال است و فرمان و کـلام رسول فرمان و کلام پروردگار سبحان است درنتيجه فرمـان برداري و اطاعـت از خداونـد و رسول يکي است .