چکیده:
بزرگترین هنر شاعران آمیختن سخن به خیال و احساس
است و تصویرء مهمترین ابزار در این هنر است. این مقاله
بر آن است تا به روش تحلیل محتوا به این سژال اصلی
پاسخ گوید که شگردهای تصویری در ذهن و زبان این
شاعر کدام است؟ و به طور خحاص او کدام نوع از صور
خیال را به کار گرفته است؟ امرژالقیس به عنوان اولین
شاعر صاحب معلقه مطرح است؛ و صور خیال در شعر
وی از ویژگیهای منحصر به فردی بر خوردار است.
طیف خیال در این معلقه عبارت است از تصویر از آشار
به جا مانده از قبیلة کوج کردة معشوقهها که به توصیف
آن منتهی میشود و بیش از نیمی از کل قصیده را در
بردارد معشوقه در نظر امروالقیس با معنای معهود آن در
شعر فارسی و عربی تفاوت بسیار دارد. در اقسام تصویر
این گونه نتیجهگیری میشود که هر دو نوع تصویر زبانی و
مجازی در این شعر به نسبت مساوی به کار رفته» اما در
تصاویر مجازی بسامد تشبیه بسیار بالاتر از استعاره و
کنایه است و اغلب تشبیهات نیز از نوع مرکب و حسی به
حسی است.
The greatest art of poets is to blend together word
and flights of fancy; and portrayal is the most
significant device in this art. This can be studies in
every stylist poet.Using content analysis method,
this article is to answer the principal question that
which portrayal devices are in the poet’s mind and
language, and in particular what kind of imagery
he has utilized, and to analyze and investigate the
poetic portrayals of the Bedouin poet who lived
14 centuries ago. Imru 'al-Qais is known as the
first Mo’allaghe poet, and imagery in his poem
features unique characteristics. fancy spectrum in
this Mo’allaghe is pictures of the remainders of
the migrated clan of sweethearts that ends up in its
description and includes more than half of the
entire ode, and in this part it has been explained
that meaning of sweetheart in the eyes of Imru 'al-
Qais differs with its traditional sense drastically.
In the types of portrayals it is concluded that both
lingual and metaphorical ones in this poem have
been utilized in equal proportion, however, in
metaphorical portrayals frequency of simile is
much higher than metaphor and metonymy, and
most of the similes are of compound and sensoryto-
sensory essence.