چکیده:
دارا بودن ویژگیهای گردشگری در یک شهر، دربرگیرنده منافع شخصی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی برای ساکنان آن شهر است. دارا بودن ویژگیهای گردشگری در یک شهر، دربرگیرنده منافع شخصی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی برای ساکنان آن شهر است. به این صورت که رهایی از فشار و تنش، افزایش سلامت و بهداشت روانی، رشد خلاقیت و خودشکوفایی، رشد مهارتها و آموزشها و حتی تکامل شخصیت اجتماعی شهروندان را به عنوان منافع و مزایای شخصی حاصل از توسعه گردشگری شهری میتوان بر شمرد. شهرداریها به عنوان یک نهاد اجرایی قادر به ارائه و هماهنگی در زمینه تسهیلات و نیز سازماندهی امکانات در زمینه گردشگری میباشند و قادرند حلقه اتصال بین مردم و نیز گردشگری در راستای ارتقاء و توسعه شهر گردند بیتردید در دنیای امروز توسعه ی گردشگری بدون مشارکت مدیریت هماهنگ شهری میسر نیست در صنعت گردشگری نقش شهرداریها در ساماندهی گردشگران بسیار برجسته است. هدف از این تحقیق بررسی نقش مدیریت هماهنگ شهری در توسعه هرچه بیشتر گردشگری شهرها میباشد.
نتایج تحقیق نشان میدهد که سیستم مدیریت شهری هم به لحاظ تئوریک و هم به لحاظ عملی دارای توان عملیاتی لازم جهت توسعه گردشگری شهری میباشد؛ به بیانی دیگر ایده مدیریت شهری، اهداف و وظایف آن کاملا منطبق با اهداف توسعه گردشگری بوده و یافتههای تحقیق نیز بر این مهم صحه میگذارد. همانطور که یافتههای تحقیق بیان میدارد، توسعه گردشگری شهری با بهرهگیری از ظرفیتهای مدیریت شهری کاملا منوط به نزدیک کردن سیاستهای نهادهای تاثیرگذار در شهر و سازمانهای مرتبط با مقوله گردشگری نظیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
خلاصه ماشینی:
شهرداری ها به عنوان یک نهاد اجرایی قادر به ارائه و هماهنگی در زمینه تسهیلات و نیز سازماندهی امکانات در زمینه گردشگری می باشند و قادرند حلقه اتصال بین مردم و نیز گردشگری در راستای ارتقاء و توسعه شهر گردند بی تردید در دنیای امروز توسعه ی گردشگری بدون مشارکت مدیریت هماهنگ شهری میسر نیست در صنعت گردشگری نقش شهرداریها در ساماندهی گردشگران بسیار برجسته است.
شورا و شهرداریها به عنوان یک نهاد تصمیم گیر و اجرایی قادر به ارائه و هماهنگی در زمینه تسهیلات و نیز سازماندهی امکانات در زمینه گردشگری میباشند و قادرند حلقه اتصال بین مردم و نیز گردشگری در راستای ارتقاء و توسعه شهر گردند بی تردید در دنیای امروز توسعه ی گردشگری بدون مشارکت مدیریت هماهنگ شهری میسر نیست در صنعت گردشگری نقش شورا و شهرداریها در ساماندهی گردشگران بسیار برجسته است.
این اصول را میتوان بدینصورت بیان نمود: اصل تربیت شهری و آموزش شهروندی؛ اصل نظریابی مداوم از شهروندان؛ اصل ضوابط مدون و منتشر شده برای آگاهی و راهنمایی شهروندان؛ اصل رعایت بعد زمان در اقدامات و اجرای امور؛ اصل بازبینی و تجدیدنظر در اقدامات انجام شده در پندآموزی شهروندان تهرانی در مورد نقش شهرداریها و توسعه گردشگری مورد بررسی قرار داده اند در این تحقیق توسعه گردشگري در شهر تهران با بهره گيري از ظرفيتهاي مديريت شهري کامًلا منوط به نزديك کردن سياستهاي نهادهاي تأثيرگذار در شهر و سازمانهاي مرتبط با مقوله گردشگري نظير سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است.