چکیده:
بدون شک بهکارگیری مفاهیم دانش در فرایندهای سازمانی در قرن حاضر موجب رشد و بالندگی سازمانها گردیده و در این عصر دانشمحوری، سازمانهای دفاعی دانشبنیان بهعنوان نهادهای حیاتی ایجاد ثبات و امنیت مطرح میباشند. در این سازمانها، کارکنان دانشی مهمترین عامل تحقق هدفهای سازمانی میباشند. اما مدیریت این کارکنان خود چالشهای فراوانی به همراه دارد. در این تحقیق به شناسایی مؤلفههای مدیریت کارکنان دانشی در سازمانهای دانشبنیان ارتش بهعنوان هدف اصلی تحقیق پرداخته شده است. در این تحقیق کاربردی، پس از انجام مطالعات اکتشافی، تعداد 22 مؤلفه استخراج و با استفاده از روش دلفی و سه دور پیمایش، موردبررسی قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامههای نیمه ساختاریافته و ساختاریافته میباشد که تجزیهوتحلیل آنها از طریق نرمافزار SPSS انجام گردیده است. نتایج بهدست آمده از تحقیق حاضر نشان میدهد که درمجموع، چهار بعد (جذب و استخدام، بهسازی، نگهداری و بهکارگیری) و هشت مؤلفه شامل (جذب نیروی کیفی (متعهد و متخصص)، اجرای فرایند جامعهپذیری، توسعۀ تواناییهای علمی و تخصصی، توسعۀ تواناییهای شناختی، مدیریت عملکرد، نظام جبران خدمات، رهبری اثربخش و گروههای خودگردان) بهعنوان مهمترین ابعاد و مؤلفههای مدیریت کارکنان دانشی در سازمانهای دانشبنیان ارتش ج.ا.ایران شناخته شدهاند.
Indubitably, the application of knowledge concepts in organizational processes in this century has led to the growth and improvement of organizations and in this age of knowledge, knowledge-based defense organizations are regarded as the vital institutions to create stability and security. In these organizations, knowledge personnel are the most important factor in accomplishment of the organizational objectives. But the management of these employees per se has numerous challenges. The main purpose of this study was the identification of constituents of knowledge personnel management in knowledge-based organizations of the Armed Forces. In this applied research, after performing exploratory studies, using the Delphi method and three rounds of survey 22 constituents were extracted and examined. Data collection in this study was conducted using the semi-structured and structured questionnaires and they were analyzed using SPSS software. The results of study showed that, in general, four dimensions (recruitment and employment, improvement, maintenance and application) and eight components (recruitment of quality staff (committed and expert), implementation of the socialization process, development of scientific and professional abilities, expansion of cognitive abilities, performance management, service compensation system, effective leadership and self-governing groups) have been identified as the most important dimensions and components of knowledge management in knowledge-based organizations of the Army of the I. R. of Iran.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق به شناسايي مؤلفه هاي مديريت کارکنان دانشـي در سـازمان هـاي دانش بنيان ارتش به عنوان هدف اصلي تحقيق پرداخته شده اسـت .
نتايج به دست آمده از تحقيق حاضر نشان ميدهد که درمجموع ، چهـار بعـد (جذب و استخدام ، بهسازي، نگهداري و به کارگيري) و هشت مؤلفه شامل (جذب نيروي کيفـي (متعهـد و متخصـص )، اجراي فرايند جامعه پذيري، توسعۀ تواناييهاي علمي و تخصصي، توسعۀ تواناييهاي شناختي، مديريت عملکرد، نظـام جبران خدمات ، رهبري اثربخش و گروه هاي خودگردان ) به عنوان مهم ترين ابعاد و مؤلفه هاي مديريت کارکنـان دانشـي در سازمان هاي دانش بنيان ارتش ج .
(هولتزر و هوآن لي، ٦٧:١٣٩٣) در حوزة مديريت کارکنان دانشي، به دليل شرايط جمعيتي و توقع هاي فرهنگي و تحولات در دنيا، کار حفظ و نگهداري کارکنـان بـه چالشي پيچيده براي سازمان ها تبديل شده است .
IT (Information Technology) (٦) «کلي و همکاران » (٢٠٠٧) در تحقيقـي کـه در بـين کارکنـان دانشـي ١٢٩ شـرکت بريتانيايي فعال در حوزة فناوري اطلاعات انجام داده بودند، به اين نتيجه دست يافتند که بـا توجه به رابطۀ مثبت بين سازمان هاي يادگيرنده و ماندگاري کارکنان دانشـي، مـديران منـابع انساني جهت کاهش احتمال بالقوة خروج کارکنان دانشي بايد از راهبردهاي مناسـبي چـون برقراري ارتباط بين چشـم انـداز مشـترک، چـالش هـا و تفکـر نظـام منـد (سيسـتمي) از راه مهارت هاي فردي، توسعه و به اشتراک گذاشتن الگوهاي ذهني در درون سـازمان و توسـعۀ سامانه هاي يادگيري گروهي در سازمان استفاده نمايند.