چکیده:
هدف این مقاله تقویت زبان مشترک علاقه مندان، از چیستی و چگونگی مشارکت و نقش آفرینی نظری سازنده در قلمرو مطالعات کارآفرینی، است. جهتگیری اساسی پیشنهادی این است که اولا قلمرو علمی کارآفرینی به استراتژی: مشارکت نظری جهت توسعه و بلوغ خود نیاز اساسی دارد، ثانیا اکثریت آثار کارآفرینی در مجلات معتبر کارآفرینی در مقوله آثار پژوهشی روایت گونه، اصلاح گر و یا آزمونکننده قراردارند، از این رو این حوزه علمی برای بلوغ و تعالی خود بایستی بر تعریف و پیشبرد پژوهشهای از نوع: سازندگان، بسط دهندگان و آزمون کنندگان همت گمارد. در این نوشتارهمچنین تلاش شده است که الگوی مشارکت نظری کولکویت و زاپاتا از حالت توصیف کننده صرف پژوهشها به سوی قدرت شناسایی چرایی پیدایش رفتارهای خاص پژوهشی سوق داده شود.
This article seeks to develop and strengthen a common language on the role of theoretical contribution in entrepreneurial studies. It is proposed that the scientific scope of entrepreneurship will essentially need a theoretical contribution strategy towards development and maturity. Furthermore a large volume of entrepreneurial studies published in the accredited entrepreneurship journals fall under the category of reporter, qualifier and tester; therefore it is necessary for the field to initiate a direction towards perfection and conduct research activities with the merit of builders, expanders and testers.In this study attempt has been made to evolve the model of Colquitt and Zapata-Phelan’s theoretical contribution from pure descriptive nature to a normative view in investigations.